Στον ΟΗΕ εξελίχθηκαν πολύ σημαντικά θέματα κυρίως στις συναντήσεις στο περιθώριο των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού.
Ο Πρόεδρος της Τουρκίας, με λόγο προκλητικό, από το βήμα του Παγκοσμίου Οργανισμού που λειτουργεί για την ειρήνη και τη σταθερότητα προσέβαλε τον γενικό γραμματέα, τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, μόνιμα και μη – μόνιμα, όλα τα μέλη του Οργανισμού, προβάλλοντας απόψεις που συγκρούονται με τα ψηφίσματα του ΟΗΕ όσον αφορά στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Η αλαζονεία…
Αποτελεί τεράστιο πολιτικό ατόπημα η αλαζονεία, κυρίως όταν προέρχεται από ηγέτη που συνεχώς στρέφεται στον Παγκόσμιο Οργανισμό αναζητώντας ανθρωπιστική βοήθεια, στην Ε.Ε. για να εξασφαλίσει κονδύλια που θα επιτρέπουν ορθή διαχείριση του προσφυγικού και στον αραβικό κόσμο αναζητώντας συνεργασίες για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, του ανθρωπιστικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η Άγκυρα μετά τους σεισμούς καθώς και την οικονομική κρίση που χρόνια μαστίζει τη χώρα και τον πληθυσμό της επειδή η τουρκική ηγεσία ξοδεύει τεράστια ποσά για να παρεμβαίνει στα εσωτερικά τρίτων χωρών πολιτικά, οικονομικά, στρατιωτικά και φαντασιώνεται ηγεμονία στην περιοχή, αλλά και στον οικονομικά εύρωστο αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο.
…και ο ορθολογισμός
Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, έχοντας ζυγίσει με ιδιαίτερο ορθολογισμό την αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας που του περιέρχεται από το υπουργείο Εξωτερικών, τις προσωπικές επαφές με ομολόγους του στην Ε.Ε. αλλά και στις διεθνείς συνομιλίες με άλλους ηγέτες, σημαντικούς επιχειρηματικούς και χρηματοδοτικούς ομίλους, παρουσίασε στον ΟΗΕ τις ελληνικές θέσεις σε σχέση με την εξωτερική και εσωτερική πολιτική.
Κυρίως κατά τη συνάντηση με τον Τούρκο Πρόεδρο – ο χρόνος της συνάντησης επαρκέστατος για να επιβεβαιωθεί η συνέχιση εφαρμογής του πλαισίου, όπως προδιαγράφηκε στο Βίλνιους και αποτυπώθηκε στη Συμφωνία των Αθηνών – αποφασίσθηκε, χωρίς εμφανείς εμπλοκές, να ανανεωθεί η εντολή προς τους δύο υπουργούς Εξωτερικών ώστε να συνεχίσουν εργαζόμενοι για επιτυχείς μελλοντικές συναντήσεις των δύο ηγετών.
Το αποτύπωμα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στην περιοχή μας, στην Ε.Ε., στο ΝΑΤΟ και στον ΟΗΕ όχι μόνο είναι εμφανέστατο, αλλά και καθημερινά ενισχύεται.
Χωρίς καμία διάθεση να θιγούν τοποθετήσεις πολιτικών αρχηγών, βουλευτών και εξειδικευμένων αναλυτών αξιοποιείται το σύνολο των παρατηρήσεων για να βελτιωθούν τα διαθέσιμα εργαλεία ανάλυσης της διεθνούς πραγματικότητας στη σημερινή προκλητικότατη και άκρως εύθραυστη παγκόσμια κατάσταση.
Προσπάθεια για λύσεις
Κατά την αξιολόγηση πραγματιστών διπλωματών που επί μακρόν ασχολούνται με τις διεθνείς σχέσεις η αμερικανική πολιτική ασκεί συνεχή και εμφανή διπλωματική προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων.
Η κινητικότητα του υπουργού Εξωτερικών συμβάλλει στη διεθνή κατανόηση των προβλημάτων, ενεργοποιεί αραβικές χώρες προκειμένου να συνεννοηθούν οι παλαιστινιακές πλευρές, επαναφέρει τη λύση του Παλαιστινιακού στη βάση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, λύση δύο κρατών, στα σύνορα του 1967, με πρωτεύουσα της Παλαιστίνης την ανατολική Ιερουσαλήμ.
Στην ανανεωμένη πολιτική βάση επίλυσης του προβλήματος στην Παλαιστίνη συνεργάζονται πλέον όλα τα κράτη του ΟΗΕ με συνεπείς και εντατικούς πρωτεργάτες τις ΗΠΑ, που προηγούνται σε πολλά θέματα διεθνούς ειρήνης, όταν άλλες υπερδυνάμεις επιλέγουν διαφορετικές αυταρχικές και αναθεωρητικές πολιτικές ή αρκούνται σε συντηρητική διαχείριση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας, απειλώντας ταυτοχρόνως τον κόσμο με πυρηνικό όλεθρο.
Ειρηνοποιοί Αμερικανοί
Στο αποτυχημένο διεθνές σύστημα οι ΗΠΑ καταβάλλουν συνεχή προσπάθεια, χωρίς να μετρούν το πολιτικό κόστος παρά τις επικείμενες εκλογές, ώστε να μη βρεθεί ο κόσμος αντιμέτωπος με τον όλεθρο ευρύτατης ένοπλης σύγκρουσης. Ακολουθούν την προσπάθεια των ΗΠΑ αραβικά κράτη, εξασφαλίζοντας εφαρμογή της λύσης των δύο κρατών καθώς επίσης και ιλιγγιώδη κεφάλαια για τη λειτουργία και την ανάπτυξη του παλαιστινιακού κράτους.
Η Παλαιστινιακή Αρχή με προσοχή παρακολουθεί τις νεότερες εξελίξεις, συμμετέχει στην προσπάθεια παραμερισμού της ενδωπαλαιστινιακής αντιπαλότητας παρόλο που η Χαμάς στη Γάζα συνεχίζει να προβάλλει τη δική της ατζέντα, την οποία διεκδικεί τρομοκρατώντας Παλαιστίνιους και Ισραηλινούς πολίτες.
Κάθε πολιτισμένος και δημοκρατικός λαός κατανοεί ότι Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί δικαιούνται να ζήσουν με ασφάλεια στον τόπο τους. Αντίθετα προς κάθε προσπάθεια ειρηνικής συμβίωσης κράτη και ακραίες τρομοκρατικές ομάδες δεν αναγνωρίζουν τον 21ο αιώνα το δικαίωμα ύπαρξης στο Ισραήλ. Την πρόκληση που στρέφεται κατά των αρχών της διεθνούς κοινότητας κάποιες χώρες την αντικρούουν με αποφασιστικότητα χωρίς να παραβλέπουν τα δικαιώματα των Παλαιστινίων.
Εφαρμογή κανόνων δικαίου
Η Ελλάδα ανήκει στην ομάδα των χωρών που υποστηρίζει συνεχώς την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου και συγκαταλέγεται μεταξύ αυτών που διαχρονικά, ακόμη και σε στιγμές εξαιρετικών σχέσεων με το Ισραήλ, παραμένουν προσηλωμένοι στη λύση των δύο κρατών στα σύνορα του 1967 με πρωτεύουσα του παλαιστινιακού κράτους την ανατολική Ιερουσαλήμ, χωρίς η Ελλάδα να μετακινείται από τις αρχές της ακόμη και όταν η Παλαιστινιακή Αρχή υποστήριξε τις αναθεωρητικές θέσεις της Άγκυρας για την Κύπρο.
Η Αθήνα αναλαμβάνει πρωτοβουλίες που προωθούν τα συμφέροντά μας αλλά και αυτά της ευρωατλαντικής συμμαχίας στα Βαλκάνια, στην Κύπρο, στη Μέση Ανατολή. Ως αποτέλεσμα της δραστήριας αλλά και πολιτικά νουνεχούς τακτικής των Αθηνών καταγράφεται η αναβάθμιση της αξιοπιστίας στην Ε.Ε. και η δημιουργικότητα των ελληνικών προτάσεων όπως διατυπώθηκαν στον ΟΗΕ από τον πρωθυπουργό.
Ο Κυρ. Μητσοτάκης ανέδειξε προτεραιότητες που αφορούν στο περιβάλλον αλλά και την άμβλυνση σημαντικών διεθνών κρίσεων, μέχρι και τις μελλοντικές εξελίξεις στον κόσμο που αφορούν στις νεότερες γενιές.
Διακομματικές επιλογές
Οι στρατηγικές επιλογές της χώρας μας, κατά την τελευταία τριακονταετία, δημιουργήθηκαν από όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν επιβεβαιώνοντας προς πάσα κατεύθυνση ότι υπάρχουν σταθεροί άξονες πολιτικής και υπηρετούνται από το σύνολο του πολιτικού δημοκρατικού κόσμου, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές, όπως η μακρά και μεγάλη οικονομική κρίση που αντιμετωπίσαμε ή και η πανδημία. Σε αντίθεση με πολλές άλλες χώρες και της Ε.Ε. ο κοινωνικός ιστός της χώρας διατήρησε τη συνοχή του, παρά τις ιδεολογικές διαφοροποιήσεις των πολιτικών επιλογών.
Σύμμαχοι, εταίροι και φίλοι εκτός ΝΑΤΟ και Ε.Ε. γνωρίζουν ότι απέναντί τους έχουν έναν συνομιλητή, εταίρο και σύμμαχο που εννοεί ό,τι λέει, επειδή γνωρίζει τον τρόπο και τη μέθοδο διασύνδεσης των εθνικών συμφερόντων με τις ευρύτερες διεθνείς επιδιώξεις στρατηγικές, ενεργειακές, γεωστρατηγικές. Οι υπερβολές επιφανειακών σχολιαστών, όπως αναφορές για την αποτυχία της πολιτικής των ΗΠΑ στα διεθνή θέματα ή απόψεις περί αποτυχίας της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα Βαλκάνια, τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, το Κυπριακό, την ανατολική Μεσόγειο ή το Ουκρανικό επιβεβαιώνουν «παρωπιδισμό», ασθένεια που σε υποχρεώνει να διατηρείς παρωπίδες, στην ανάλυση της διεθνούς πραγματικότητας, αλλά και αδυναμία αντίληψης και προβολής της πραγματικότητας στο διεθνές πεδίο.
Στις δημοκρατίες όλοι εκφραζόμαστε ελεύθερα, αλλά επίσης το βήμα παραμένει ελεύθερο για προβολή αντεπιχειρημάτων σε όσους εμμονικά, χωρίς επιχειρηματολογία και νομική βάση επιμένουν σε ανεπάρκεια της πολιτικής συνεχίζοντας να μιλούν για «μειοδοσία» παρά τις συνεχείς θετικές εξελίξεις στην επιδίωξη των γεωστρατηγικών μας στόχων.
Αξίζει να επαναλαμβάνεται μέχρι να γίνει κατανοητό από κάθε συμπολίτη, ειδικευμένο στην εξωτερική πολιτική, ενδιαφερόμενο για την εξωτερική πολιτική ή και απλό αναγνώστη των διεθνών εξελίξεων, ότι η Ελλάδα μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας:
- Έγινε μέλος της ΕΟΚ / Ε.Ε. και εισήλθε στην ΟΝΕ συμμετέχοντας στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης.
- Επέτυχε την ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. παραμερίζοντας κάθε εμπόδιο που προσπάθησαν να προβάλουν χώρες – μέλη, αλλά και η Τουρκία.
- Ακύρωσε κάθε πολιτική διχοτόμησης της Κυπριακής Δημοκρατίας ακυρώνοντας την επίτευξη των τουρκικών στόχων στην Κύπρο. Χώρα – μέλος της Ε.Ε. δεν διχοτομείται, τουλάχιστον αυτό διδάσκει η εμπειρία.
- Ανέπτυξε τριμερείς και ευρύτερες οικονομικές συνεργασίες που εξελίχθηκαν σε στρατηγικές συμμαχίες προκαλώντας το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή Γαλλίας και ΗΠΑ επειδή αφορούν στην ανατολική Μεσόγειο, στη Μέση Ανατολή και στην περιοχή ΜΕΝΑ, όπου συγκαταλέγονται και οι χώρες του Κόλπου.
- Επέτυχε στα διευρυμένα στρατηγικά σχήματα να μην περιλαμβάνονται όροι αποκλεισμών ενδιαφερομένων που θα επιθυμούσαν να προσέλθουν αποδεχόμενοι το Διεθνές Δίκαιο και τον οργανισμό λειτουργίας των περιφερειακών σχημάτων.
- Τοποθετήθηκε επί μειζόνων πολιτικών προκλήσεων χωρίς να αφίσταται από τις αρχές εφαρμογής του Διεθνούς Δικαίου, επιλέγοντας να διακηρύξει με κάθε τρόπο την αμετακίνητη θέση της για σεβασμό της κυριαρχίας, της ανεξαρτησίας των κρατών, καταδικάζοντας κάθε παρέμβαση στα εσωτερικά τρίτου και βεβαίως κάθε στρατιωτική εισβολή.
- Ανέπτυξε πολιτικές σύγκλισης. Από θέση ισχύος συνομιλεί ακόμη και με κράτη που παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο χωρίς να υποχωρεί από τις εθνικές θέσεις.
Η Ελλάδα διέρχεται με αποτελεσματικότητα από στενωπούς της διεθνούς διπλωματίας ξεπερνώντας τοποθετήσεις απαίδευτων ερασιτεχνών των διεθνών σχέσεων. Το έργο της ενημέρωσης των πολιτών διευκολύνεται ακόμη περισσότερο όταν ο πρωθυπουργός επιλέγει την απευθείας ενημέρωση των Ελλήνων και ιδιαίτερα όταν, επιστρέφοντας από τον ΟΗΕ, επιλέγει τον καλύτερο τρόπο, ο ίδιος ή ο υπουργός Εξωτερικών, για να ενημερωθούν τα κόμματα, τα μέλη της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας και κυρίως όταν οι συνθήκες επιβάλλουν να ενημερώνονται κατ’ ιδίαν και οι πολιτικοί αρχηγοί, ώστε να παραμερίζονται ανεύθυνες και ακραίες τοποθετήσεις, που «δηλητηριάζουν» την κοινή γνώμη και ναρκοθετούν την εξωτερική μας πολιτική.
* Ο Θεόδωρος Ι. Θεοδώρου είναι πρέσβης ε.τ.
Διαβάστε επίσης
Κατρίνης: Η δική μου πρόταση είναι η Επιλογή της Ρήξης και της Ελπίδας