Στις 11 το πρωί ο Χρήστος Σταϊκούρας θα περάσει την πόρτα της εισαγγελέας Αρείου Πάγου, Γεωργίας Αδειλίνη, με αφορμή τα ζητήματα ασφαλείας στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Πέρασαν 19 μήνες από την τραγωδία στα Τέμπη, όμως τα προβλήματα στις ελληνικές σιδηρογραμμές, όχι μόνο δεν έχουν λυθεί, αλλά το ένα λάθος διαδέχεται το άλλο και ελέγχονται οι τυχόν ευθύνες που έχει και το αρμόδιο υπουργείο.
Την περασμένη εβδομάδα εξάλλου, δόθηκε εντολή για τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας μετά τη δημοσιοποίηση του τελευταίου περιστατικού στο σιδηροδρομικό δίκτυο, με συρμό του προαστιακού που μπήκε στο μετρό, από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας, Αριστείδη Κορέα.
Οπως έχει τονιστεί από τον Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), μετά και το τελευταίο σοβαρό σφάλμα με γραμμή του προαστιακού να μπαίνει μέσα στο Μετρό της Δουκίσσης Πλακεντίας, «ορισμένοι φορείς της σιδηροδρομικής κοινότητας δεν έχουν ακόμη υιοθετήσει την απαραίτητη για ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος κουλτούρα ασφαλείας».
Το περιστατικό αυτό δεν ήταν φυσικά το μόνο τους τελευταίους δύο μήνες, καθώς είχαμε σοβαρά ατυχήματα ή παρ’ ολίγον ατυχήματα, σε Πολυδένδρι, Πάτρα, Αγίους Αναργύρους, Σφενδάλη και άλλες περιπτώσεις που έχουν προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη ανασφάλεια στο επιβατικό κοινό.
Για το περιστατικό στο μετρό, ο Χ. Σταϊκούρας απέδωσε το περιστατικό σε «ανθρώπινο σφάλμα, υπήρξε παραπομπή μέσα στα όργανα πριν δημοσιοποιηθεί το συγκεκριμένο περιστατικό. Εκεί λειτουργούσε και η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση».
«Τα πρόσφατα περιστατικά της επαναλαμβανόμενης τοποθέτησης συρμών σε λανθασμένη διαδρομή καθώς και της παραβίασης φωτοσημάτων καθιστούν σαφές ότι ορισμένοι φορείς της σιδηροδρομικής κοινότητας 19 μήνες μετά την αδιανόητη τραγωδία των Τεμπών με τον αδόκητο χαμό 57 συνανθρώπων μας, δεν έχουν ακόμη υιοθετήσει την απαραίτητη για ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος κουλτούρα ασφαλείας» αναφέρει από την πλευρά του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ που πρόσθεσε πως «ζητείται μετ’ επιτάσεως η απαρέγκλιτη και αυστηρή τήρηση των κανονισμών καθώς και η παραδειγματική τιμωρία όσων ακόμη εξακολουθούν να παραβιάζουν τον ΓΚΚ, αλλά και η επιβράβευση όσων εργαζόμενων των σιδηροδρομικών φορέων τιμούν το λειτούργημα τους με την άψογη τήρηση των κανονισμών και των πρωτοκόλλων ασφαλείας».
Δεύτερη στην Ευρώπη σε ατυχήματα η Ελλάδα
Την ώρα που το δίκτυο είναι από τα μικρότερα στην Ευρώπη, αποτελεί και ένα από τα πιο προβληματικά. Η Ελλάδα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, είναι η δεύτερη χειρότερη χώρα στην Ευρώπη, σε ατυχήματα ή δυστυχήματα σε διαβάσεις τα τελευταία χρόνια, με απολογισμό 35 νεκρούς και τουλάχιστον 28 τραυματίες. Μας προσπερνά μόνο η Εσθονία…
Δεν είναι όμως μόνο οι διαβάσεις. Στους Αγίους Αναργύρους λίγο έλειψε να υπάρξει σύγκρουση όταν σταθμάρχης έβαλε δύο τρένα στις ίδιες ράγες. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ένα βαγόνι του ΗΣΑΠ έπιασε φωτιά κοντά στο σταθμό Νερατζιώτισσα, καθώς κλαδιά πεύκων στις ράγες προκάλεσαν την τριβή που οδήγησε στην ανάφλεξη, με τους επιβάτες να βγαίνουν από παράθυρα, αφού δεν λειτούργησε το σύστημα εκκένωσης.
Στη Σφενδάλη δέντρο καρφώθηκε σε τρένο του προαστιακού και από θαύμα δεν υπήρξαν θύματα. Είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα για τα οποία αναζητούνται ευθύνες, με την εισαγγελία να προχωρά σε ενδελεχή έρευνα για όλα τα ζητήματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου που συνεχίζει να εκθέτει (και) την κυβέρνηση.