Ενθαρρυντικά είναι τα μαντάτα για το ραδιόφωνο σε παγκόσμιο αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο. Σε μια περίοδο με έντονους μετασχηματισμούς στον κλάδο των ΜΜΕ, πληθώρα προκλήσεων και κρίσεων, τα μηνύματα στον χώρο του ραδιόφωνο είναι θετικά σε επίπεδο διαφημιστικής κινητικότητας και ακρόασης.
Εκτιμήσεις για αύξηση της διαφημιστικής κίνησης κατά 7%, σύμφωνα με τον δείκτη μέτρησης αποόδοση CAGR (Compound Annual Growth Rate/σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης) στο 2024 σε σχέση με το 2023 δίνει μέσα από την έκθεση της «Radio Advertising Global Market Report 2024» η Business Research Company (https://www.thebusinessresearchcompany.com/).Με αριθμούς η εταιρεία ερευνών αγοράς προβλέπει ότι στο τέλος του έτους η διαφημιστική επένδυση θα διαμορφωθεί στα 26,56 δισ. δολάρια έναντι 24,28 δισ. δολάρια του 2023.
Επίσης εκτιμάται πως η τάση θα μετεξελιχθεί μεσοπρόθεσμα σε ρεύμα και η αύξηση στις διαφημίσεις που κατευθύνονται στο ραδιόφωνο θα αντιστοιχεί σε 33,92 δισ. δολάρια έως το 2028 (με 6,3% σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης).
Οι εμπειρογνώμονες βασίζουν τις προβλέψεις τους για αυτή την ανοδική πορεία σε εστιασμένες διαφημιστικές λύσεις, ενοποίηση με ψηφιακές πλατφόρμες- και κατ’ επέκταση με ενιαίες διαφημιστικές στρατηγικές, podcast και κατ επιλογή ηχητικό περιεχόμενο κ.ά..
Όσον αφορά την «εικόνα» από την ελληνική αγορά, ο ραδιοφωνικός διαφημιστικός χρόνος σε επίπεδο δευτερολέπτων, το 2024, συνεχίζει με ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, με το διάστημα Ιανουάριος-Αύγουστος να καταγράφει +13,24% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2023, τη στιγμή που τον Ιανουάριο-Ιούλιο κινήθηκε στο +11,80%.
Στην Ευρώπη, οκτώ στους δέκα ευρωπαίους (82%) δήλωσαν σε πρόσφατη έρευνα της EBU ότι ακούν ραδιοφωνικά προγράμματα έστω μια φορά την εβδομάδα. Η ακρόαση σε ημερήσια βάση έχει υπολογιστεί σε δύο ώρες και 13 λεπτά (λιγότερη κατά ένα λεπτό από την αντίστοιχη του 2022), σύμφωνα με την έρευνα «Audience Trends: Radio 2024» της Ένωσης Δημόσιων Ραδιοτηλεοράσεων (EBU- https://www.ebu.ch/home).
Οι νέοι όμως διατηρούν μια πιο χαλαρή σχέση με το Μέσο. Έρχονται σε επαφή με το Μέσο σε ποσοστό 73% και αφιερώνουν μία ώρα και 15 λεπτά ημερησίως σε ακρόαση (αυξημένη κατά ένα λεπτό σε σχέση με το 2022).
Το ραδιόφωνο, εξάλλου, έχει αποδειχθεί επανειλημμένως, βάσει μελετών, πως είναι το μέσο που εμπιστεύονται περισσότερο οι πολίτες, συγκριτικά με την τηλεόραση, το διαδίκτυο, τα ΜΚΔ ή τον Τύπο, αναφέρει η EBU στην εκθεση της. Χαρακτηρίζεται δε «θρίαμβος» της προσβασιμότητας, της αμεσότητας και της οικειότητας, και υπάρχει ένα ισχυρό επιχείρημα δημοσίου συμφέροντος για την προστασία του και την πρόσβαση όλων σε αυτό.
Η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί επίσης μια σημαντική παράμετρο. Το ιντερνετικό ραδιόφωνο δημιουργεί νέες ευκαιρίες και οι τεχνολογικές εφαρμογές καθιστούν πιο εύκολη την προσβασιμότητα σε ραδιοφωνικό περιερχόμενο.
Το DAB είναι σε ανάπτυξη στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και είναι ενδεικτικό της μετάβασης από τη μια τεχνολογία στην άλλη (από τα FM στο DAB) το στοιχείο ότι ακρόαση ιντερνετικών ραδιοφώνων στο Ηνωμένο Βασίλειο είχε διαμορφωθεί στο 65,8% στην συνολικής ραδιοφωνικής ακρόασης, σύμφωνα με στοιχεία της Radio Joint Audience Reasearch Limited (RAJAR- https://www.rajar.co.uk/) που δημοσιεύθηκαν τον Οκτώβριο του 2021. Το DAB υπερκέρασε τους αναλογικούς τρόπους μετάδοσης (FM/AM) σε δημοφιλία σε ποσοστό 43% έναντι 34,2% σε επίπεδο συνολικής ακρόασης.