Απέραντη θλίψη στις ΗΠΑ από την αεροπορική τραγωδία στην Ουάσινγκτον μετά τη σύγκρουση εν πτήσει ενός επιβατικού αεροσκάφους της εταιρίας American Airlines με ελικόπτερο Μπλακ Χοκ του αμερικανικού στρατού.
Το αεροσκάφος της American Airlines με 64 επιβαίνοντες συνετρίβη στα παγωμένα νερά του ποταμού Ποτόμακ αφού συγκρούστηκε με το στρατιωτικό ελικόπτερο με τριμελές πλήρωμα καθώς βρισκόταν στη φάση της τελικής καθόδου για να προσγειωθεί στο εθνικό αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν της αμερικανικής πρωτεύουσας.
«Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιζώντες» δήλωσε ο αρχηγός της πυροσβεστικής υπηρεσίας, Τζον Ντόνελι.
«Είκοσι επτά πτώματα επιβατών από το αεροπλάνο και το πτώμα ενός ατόμου που επέβαινε στο ελικόπτερο έχουν ανασυρθεί», δήλωσε ο Ντόνελι σε συνέντευξη Τύπου. «Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιζώντες» και «βρισκόμαστε πλέον στη φάση που μεταβαίνουμε από επιχείρηση διάσωσης σε επιχείρηση περισυλλογής» πτωμάτων, πρόσθεσε ο ίδιος.
«Είμαι βέβαιος ότι θα ολοκληρώσουμε τη διαδικασία, αν και θα χρειαστεί λίγος χρόνος ακόμη και ίσως επιπλέον εξοπλισμός», δήλωσε ο Ντόνελι, σημειώνοντας ότι η επόμενη φάση της επιχείρησης θα τεθεί υπό τον συντονισμό του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών.
Εκτιμάται ότι συνολικά 67 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους—64 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και τρεις μέλη του πληρώματος του στρατιωτικού ελικοπτέρου.
Σε τρία τμήματα τα συντρίμμια του αεροσκάφους
«Απολύτως» αποτρέψιμη ήταν η σύγκρουση δήλωσε ο Αμερικανός υπουργός Μεταφορών Σον Ντάφι στη χειρότερη, πιθανώς, αεροπορική τραγωδία που συνέβη στις ΗΠΑ εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
«Αν πιστεύω ότι θα μπορούσε να αποφευχθεί; Απολύτως», τόνισε ο Ντάφι σε συνέντευξη Τύπου, λέγοντας ότι οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν κατά τη στιγμή της σύγκρουσης ήταν «καλές», σύμφωνα με αξιωματούχους.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους της American Airlines, εντοπίστηκαν διασκορπισμένα σε τρία τμήματα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών, Σον Ντάφι.
Η άτρακτος του αεροσκάφους βρέθηκε αναποδογυρισμένη και μερικώς βυθισμένη, ενώ οι επιχειρήσεις ανάσυρσης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
«Καθώς προχωρά η διαδικασία ανάσυρσης των συντριμμιών, το NTSB θα ξεκινήσει την έρευνα, σε συνεργασία με την FAA, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα δεδομένα ώστε να καταλήξουμε στα καλύτερα δυνατά συμπεράσματα για τον αμερικανικό λαό», δήλωσε ο Ντάφι.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, τόσο το επιβατικό αεροσκάφος όσο και το ελικόπτερο Black Hawk ακολουθούσαν ένα «τυπικό σχέδιο πτήσης» τη νύχτα της Τετάρτης (29/1).
«Ήταν μια καθαρή νύχτα χθες το βράδυ- το ελικόπτερο ακολουθούσε το τυπικό σχέδιο. Αν ζείτε στην περιοχή της Ουάσινγκτον, θα δείτε ελικόπτερα πάνω και κάτω από το ποτάμι», δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. «Αυτό ήταν ένα τυπικό μοτίβο και χθες το βράδυ. Η πτήση της American Airlines που ερχόταν για να προσγειωθεί ακολουθούσε ένα τυπικό σχέδιο πτήσης, οπότε αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο με ένα στρατιωτικό αεροσκάφος να πετάει στο ποτάμι και αεροσκάφη να προσγειώνονται», δήλωσε ο Ντάφι.
Ο Ντάφι συνέχισε λέγοντας: «Όλοι όσοι πετούν στους αμερικανικούς ουρανούς αναμένουν να πετάνε με ασφάλεια». Πρόσθεσε ότι ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και οι αρχές «δεν θα ησυχάσουν μέχρι να έχουμε απαντήσεις για τις οικογένειες και για το επιβατικό κοινό».
Την ίδια στιγμή, ο διευθύνων σύμβουλος της American Airlines, Ρόμπερτ Ίσομ, άφησε αιχμές για την ευθύνη του στρατιωτικού ελικοπτέρου στη σύγκρουση. «Αυτή τη στιγμή, δε γνωρίζουμε γιατί το στρατιωτικό αεροσκάφος βρέθηκε στην πορεία του επιβατικού αεροπλάνου της PSA», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η δήμαρχος της Ουάσινγκτον Μιούριελ Μπάουζερ εξέφρασε σε νεότερη ενημέρωση τη θλίψη της για την American Airlines, για το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ και για όλους τους Αμερικανούς για τις χαμένες ζωές. Η δήμαρχος ευχαρίστησε τους ανταποκριτές για τις προσπάθειές τους και είπε ότι οι ομάδες εργάζονταν όλη τη νύχτα σε «δύσκολες συνθήκες» προσθέτοντας ότι «όλοι πρέπει να τους ευχαριστήσουμε για τις ηρωικές τους προσπάθειες».
Η Μπάουζερ σημείωσε ότι υπάρχει «μια βαθιά αίσθηση θλίψης» μετά το δυστύχημα, προσθέτοντας ότι έχουν επηρεαστεί οικογένειες «από όλη την περιοχή μας, καθώς και από το Κάνσας και από όλη τη χώρα».
Στα παγωμένα νερά του ποταμού οι έρευνες
Οι διασώστες συνεχίζουν να εργάζονται σε πολύ δύσκολες συνθήκες στον ποταμό με τμήματα του αεροπλάνου να έχουν βυθιστεί έως και 243 εκατοστά.
Σύμφωνα με το BBC, το νερό στο ποτάμι φαίνεται να έχει λίγο πάγο και νωρίτερα, ο επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας και έκτακτης ανάγκης της Ουάσινγκτον δήλωσε ότι οι συνθήκες στο ποτάμι είναι «εξαιρετικά δύσκολες».
Η θερμοκρασία του νερού – σε συνδυασμό με την έλλειψη φωτός και τις συνθήκες ανέμου – καθιστά την επιχείρηση «ιδιαίτερα δύσκολη», είπε ο Matthew Schanck, ιδρυτής μιας συμβουλευτικής εταιρείας για τη θαλάσσια έρευνα, διάσωση και αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Υπάρχει πάγος στο ποτάμι, είναι ιδιαίτερα κρύο και αυτό καθιστά πολύ δύσκολη την κατάσταση για τα πληρώματα διάσωσης», είπε στο BBC. Με περισσότερους από 60 ανθρώπους προς αναζήτηση, είπε ότι «δεν υπάρχει πολύς χρόνος για να προσπαθήσουμε πραγματικά να εντοπίσουμε τυχόν επιζώντες και να τους διασώσουμε λόγω του κρύου».
Σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ, όταν το σώμα προσκρούει σε κρύο νερό, μπορεί να πάθετε «ψυχρό σοκ» μέσα στο πρώτο λεπτό με δραματικές αλλαγές στην αναπνοή, τον καρδιακό ρυθμό και την αρτηριακή πίεση. Μέσα σε δέκα λεπτά, μπορεί να χάσετε τον έλεγχο των μυών και η υποθερμία μπορεί να εμφανιστεί μέσα σε 20 έως 30 λεπτά.
Συγκλονιστικό ηχητικό ντοκουμέντο
Κι ενώ οι έρευνες για τη διάσωση επιζώντων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ήρθε στο φως ένα ντοκουμέντο από τις δραματικές στιγμές που εκτυλίχθηκαν πριν και μετά τη σύγκρουση.
Στο βίντεο, το οποίο εξασφάλισε το CNN από το LiveATC.net. ακούγεται αρχικά η στιγμή που οι ελεγκτές ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας ρωτούν το ελικόπτερο αν είναι ορατή η εμπορική πτήση της PSA Airlines.
Τότε ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας λέει: «PAT 2-5 έχετε το CRJ στον ορίζοντα;».
Ο χειριστής του ελικοπτέρου απάντησε: «PAT 2-5 περάστε πίσω από το CRJ».
Στη συνέχεια, στο ηχητικό υλικό ακούστηκε ένα «oooh» πιθανότατα από τον πύργο ελέγχου, τη στιγμή της συντριβής.
Έπειτα, ο πύργος ελέγχου ειδοποίησε έναν άλλο πιλότο για το τι συνέβη και ακούγεται να λέει στο ηχητικό: «Δεν ξέρω αν καταλάβατε νωρίτερα τι συνέβη, αλλά υπήρξε σύγκρουση στο άκρο προσέγγισης του 3-3. Θα διακόψουμε τη λειτουργία επ’ αόριστον, αν θέλετε να επιστρέψετε στην πύλη. Σας προτείνω να συνεννοηθείτε με την εταιρεία. Ενημερώστε με για το τι θέλετε να κάνετε», λέει ο ελεγκτής, αναφερόμενος στον αεροδιάδρομο 33.
Το ηχητικό υλικό αποκάλυψε επίσης ότι κι ένας άλλος πιλότος είχε δει το περιστατικό και το επιβεβαίωσε με έναν ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.
Τα χαρακτηριστικά των δύο αεροσκαφών που συγκρούστηκαν
Τα αεροσκάφη που συγκρούστηκαν αναγνωρίστηκαν ως ένα Canadair Regional Jet 700, το οποίο διαχειρίζεται η θυγατρική της American Airlines, PSA Airlines, και ένα ελικόπτερο UH-60 Black Hawk του αμερικανικού στρατού.
Το Canadair Regional Jet 700 (CRJ700) κατασκευάστηκε στον Καναδά από την Bombardier. Το αεροσκάφος μπορεί να φιλοξενήσει 68 έως 78 επιβάτες. Η ιστοσελίδα της American Airlines αναφέρει ότι τα CRJ700 της έχουν 65 θέσεις σε τρεις κατηγορίες.
Το CRJ700 τροφοδοτείται από δύο κινητήρες τζετ που είναι τοποθετημένοι στο πίσω μέρος του αεροσκάφους. Η σειρά CRJ-700 πέταξε για πρώτη φορά το 1999, ενώ η παραγωγή του αεροσκάφους έληξε το 2020. Το αεροσκάφος που συγκρούστηκε κατασκευάστηκε το 2004, σύμφωνα με τα αρχεία της FAA.
Το UH-60 Black Hawk του αμερικανικού στρατού κατασκευάζεται από τη Sikorsky Aircraft, μέρος του αμυντικού κολοσσού Lockheed Martin και μπορεί να μεταφέρει έως και 12 στρατιώτες.
Περισσότερα από 5.000 Black Hawk βρίσκονται σε υπηρεσία σε όλους τους στρατιωτικούς κλάδους των ΗΠΑ και σε 35 άλλα έθνη σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την Lockheed Martin.
Τραμπ: Η σύγκρουση έπρεπε να είχε αποφευχθεί
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι η σύγκρουση «έπρεπε να είχε αποφευχθεί».
Ειδικότερα, μέσω ανάρτησης στην πλατφόρμα του Truth Social, σημειώνει: «Το αεροπλάνο βρισκόταν σε τέλεια, συνηθισμένη προσέγγιση στο αεροδρόμιο. Το ελικόπτερο κατευθυνόταν απευθείας πάνω στο αεροπλάνο για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. ΗΤΑΝ ΚΑΘΑΡΗ ΝΥΧΤΑ, τα φώτα (προσέγγισης) του αεροπλάνου έλαμπαν, γιατί το ελικόπτερο δεν έκανε άνοδο ή κάθοδο ή στροφή», διερωτήθηκε ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος. «Γιατί ο πύργος ελέγχου δεν είπε στο ελικόπτερο το να κάνει αντί να το ρωτάει αν είδε το αεροπλάνο. Αυτή είναι άσχημη κατάσταση, που είναι φανερό πως θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί!!!».
Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Πιτ Χέγκσεθ από τη μεριά του δήλωσε ότι ο στρατός και το υπουργείο Άμυνας «ξεκινούν αμέσως» την έρευνα για το ατύχημα.
Το περιστατικό αποτελεί άμεση δοκιμασία για την κυβέρνηση Τραμπ κατά τη δεύτερη εβδομάδα της θητείας του. Ο υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ ορκίστηκε στη θέση του μόλις πριν από λίγες ημέρες.
Ο πρόεδρος της Βουλής των ΗΠΑ Μάικ Τζόνσον έγραψε στο X ότι είναι «βαθιά λυπημένος» από τη σύγκρουση του επιβατικού αεροσκάφους στον αέρα με ένα ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού Black Hawk κοντά στο Εθνικό Αεροδρόμιο Reagan.
Το αεροδρόμιο Ρίγκαν βρίσκεται στο Άρλινγκτον της Βιρτζίνια, ακριβώς απέναντι από την πρωτεύουσα της χώρας και νότια του Πενταγώνου. Σύμφωνα με το Bloomberg, ο στρατός πραγματοποιούσε επί χρόνια νυχτερινές και ημερήσιες αποστολές ελικοπτέρων στον ουρανό της Βόρειας Βιρτζίνια κοντά στο αεροδρόμιο.
Μνήμες από τη συντριβή αεροπλάνου της Air Florida στον ίδιο ποταμό πριν από 43 χρόνια
Η συντριβή αναβίωσε τις μνήμες μιας αεροπορικής καταστροφής τον Ιανουάριο του 1982, όταν ένα 737 της Air Florida Boeing δυσκολεύτηκε να σηκωθεί στον αέρα μετά την απογείωση με πάγο στους κινητήρες και στα φτερά, χτύπησε τη γέφυρα της 14ης οδού και στη συνέχεια έπεσε στον παγωμένο Ποτόμακ. Εβδομήντα τέσσερις άνθρωποι που επέβαιναν στο αεροπλάνο σκοτώθηκαν και άλλοι τέσσερις στο έδαφος.
Έρευνα των αμερικανικών αρχών είχε υποδείξει ως αιτία του αεροπορικού δυστυχήματος πολλαπλές αμέλειες με βασικότερη το γεγονός ότι κατά την αναμονή για την απογείωση δεν είχαν καθαριστεί φτερά και μηχανή από τον πάγο και το χιόνι. Η έρευνα είχε θεωρήσει υπεύθυνο τον πιλότο του αεροπλάνου γιατί δεν ακύρωσε την απογείωση παρά το γεγονός ότι είχε ενημερωθεί για τις δυσμενείς συνθήκες.
Αν επιβεβαιωθεί ότι όλοι οι επιβαίνοντες και στα δύο αεροσκάφη είναι νεκροί, αυτή θα είναι η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στις ΗΠΑ μετά τη συντριβή αεροπλάνου της Colgan Air το 2009 στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.