Μαίνεται ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην κινηματογραφική κοινότητα και το υπουργείο Πολιτισμού με αφορμή την… ξαφνική και χωρίς τεκμηρίωση αντικατάσταση των μελών της επιτροπής που θα αξιολογήσει τις ελληνικές υποψηφιότητες για τα φετινά βραβεία Όσκαρ.
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Πολιτισμού άλλαξε την επιτροπή που θα επέλεγε ποια ταινία θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην κατηγορία «Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας» για την επόμενη απονομή των Όσκαρ με μόνη εξήγηση πως όλη η επικοινωνία έγινε «εκ παραδρομής» και αντικαταστάθηκαν εντός ωρών από μια άλλη, επίσημη πλέον, επιτροπή.
Η συγκεκριμένη κίνηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στο χώρο, με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και 4 σωματεία επαγγελματιών του σινεμά να ζητούν εξηγήσεις καθώς και το κατά πόσο υπήρξε κάποια συγκεκριμένη πίεση προς το ΥΠΠΟ από οποιοδήποτε άτομο σχετιζόμενο με υποψήφια ταινία.
Το Υπουργείο απάντησε αρχικά με μια ανακοίνωση και έπειτα με μια έκτακτη συνέντευξη τύπου όπου δεν υπήρξε εν τέλει καμία πειστική επεξήγηση, ως προς το γιατί συνέβη όλο αυτό το… χάος.
Στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας μετά τη θύελλα αντιδράσεων υποστήριξε ότι όλο το ζήτημα προκλήθηκε από λάθος υπαλλήλου του υπουργείου που από υπερβάλλοντα ζήλο παρέκαμψε την τυπική διαδικασία και απηύθυνε την πρόταση στους επτά καλλιτέχνες για να στελεχώσουν την επιτροπή. Όμως σύμφωνα με όσα είπε ο ίδιος ο υπουργός την πρόταση που υπέβαλε η υπάλληλος την είχε καταρτίσει η ίδια η διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ χωρίς ωστόσο να έχει υπογραφεί από τη γενική γραμματεία και τον υφυπουργό.
Στο μεταξύ, δύο μέλη της επίσημης επιτροπής (Ασημίνα Προέδρου και Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) παραιτήθηκαν, ενώ οι σκηνοθέτες και παραγωγοί όλων των υποψήφιων ταινιών απέσυραν τις ταινίες τους από την διαδικασία του Υπουργείου, εκτός από δύο, που είναι οι μόνες που παραμένουν υποψήφιες: Η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα και «Ο Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους.
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στην επιστολή της προς τον υφυπουργό επαναφέρει τα δύο ερωτήματα που έχει θέσει από την πρώτη στιγμή και όπως επισημαίνεται παραμένουν αναπάντητα:
- Ποιος και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
- Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;
Η Ακαδημία δηλώνει ότι παρά το τεράστιο κόστος για τον ελληνικό κινηματογράφο και για τους δημιουργούς που έχει η απόφαση να ακυρωθεί η ελληνική συμμετοχή «η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν
και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».
Ολόκληρη η επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
«Αίτημα ακύρωσης της Ελληνικής συμμετοχής στα Βραβεία Οσκαρ 2025
Αξιότιμε κ. Φωτήλα,
Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.
Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:
Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;
Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.
Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.
Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.
Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.
Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.
Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας
Βίκυ Μίχα, ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος».