Τα Ωνάσεια σχολεία είναι ο δούρειος ίππος για την εδραίωση των ακραίων ανισοτήτων στην Παιδεία. Όμως μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων που επιλέχθηκαν για μετατροπή, διαμηνύουν πως δεν θα δεχθούν την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Μετά το Πέραμα που εκατοντάδες διαδήλωσαν ενάντια στην κατάργηση του σχολείου της γειτονιάς, και για πραγματική αναβάθμιση για όλα τα σχολεία, την ημέρα που εξελισσόταν στη Βουλή η συζήτηση για την κύρωση της σύμβασης για τη δημιουργία των Ωνάσειων Σχολείων, αντίστοιχα, μαζική κινητοποίηση πραγματοποιήθηκε στη Δευτεροβάθμια Διεύθυνση Α’ Αθήνας. Η ΟΛΜΕ απάντησε με 3ωρη στάση εργασίας, σήμερα 29 Ιανουαρίου, (11:00-14:00) προκειμένου να συμμετάσχουν όλοι στις κατά τόπου κινητοποιήσεις και με κάλεσμα στις 17:30 έξω από τη Βουλή για διαδήλωση κατά του νομοσχεδίου.
Να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην εκπαίδευση
- Στη Θεσσαλονίκη με κινητοποιήσεις πρωί και απόγευμα συνεχίζουν τον αγώνα τους και οι μαθητές των σχολείων του Ευόσμου στο 3ο ΓΕΛ και 6ο Γυμνάσιο, ενώ σε κατάληψη ενάντια στη μετατροπή του σχολείου τους σε «Ωνάσειο» προχώρησαν σήμερα οι μαθητές του 16ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης.
- Στην Κοζάνη, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί συνεχίζουν με κινητοποιήσεις ενάντια στα «Ωνάσεια σχολεία». Οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Κοζάνης, πραγματοποίησαν συγκέντρωση στη κεντρική πλατεία της πόλης, δυναμώνοντας τη φωνή τους ενάντια στη μετατροπή του σχολείου τους σε «Πρότυπο» – ιδιωτικό, «Ωνάσειο Σχολείο».
- Παρέμβαση στο Περιφερειακό συμβούλιο για το ζήτημα θα πραγματοποιήσει σήμερα το απόγευμα και η ΕΛΜΕ Κοζάνης απαιτώντας «να μην καταργηθεί κανένα σχολείο γειτονιάς, να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά…».
Σχέδιο «Ωνάσεια σχολεία»
Να σημειωθεί πως στις 20 Ιανουαρίου υπογράφτηκε η πρώτη σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία 22 Ωνάσειων προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή και στις 24 Ιανουαρίου ξεκίνησε η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Με τη σύμβαση αυτή εκχωρείται ένα τμήμα της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους.
Στα 22 Ωνάσεια Σχολεία που θα «ιδρυθούν» οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων. Κάτι που δεν γίνεται ούτε στις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα και ουσιαστικά καταργεί τα σχολεία της γειτονιάς, αφήνοντας έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους παιδιά που δεν θα επιλεγούν. Στα Ωνάσεια προβλέπεται ότι τα παιδιά θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Επίσης με διαφορετικά κριτήρια, με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων θα επιλέγονται και οι εκπαιδευτικοί.
Αντιδρούν οι μαθητές και με επιστολή στο Ιδρυμα Ωνάση
Έτσι οκτώ σχολεία που καταργούνται έστειλαν επιστολή στο Ωνάσειο Ίδρυμα σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι απαιτούν να μην προχωρήσουν τα Ωνάσεια Σχολεία «γιατί διαχωρίζουν τους μαθητές και μας διώχνουν από τα σχολεία μας!».
«Κύριοι του Ωνάσειου Ιδρύματος,
Απευθυνόμαστε σε εσάς, γιατί έχουμε μερικά ερωτήματα σχετικά με τη συμφωνία που κάνατε με την κυβέρνηση, με την οποία καταργείτε τα σχολεία μας και τα μετατρέπετε σε ωνάσεια.
Οι μαθητές θέλουμε να έχουμε καλά και σύγχρονα σχολεία. Θέλουμε να αναβαθμιστεί η λειτουργία τους με υποδομές, καθηγητές, δραστηριότητες και ακριβώς για αυτά αγωνιζόμαστε. Όμως αυτό γιατί θα πρέπει να γίνεται σε συγκεκριμένα σχολεία και μάλιστα να περνάμε από εξετάσεις; Δεν αξίζουμε όλοι οι μαθητές καλά και σύγχρονα σχολεία; Αυτό που κάνετε είναι να μας πετάτε τελικά έξω από τα σχολεία της γειτονιάς μας και να μας αναγκάζετε να δίνουμε κι άλλες εξετάσεις για να συνεχίσουμε το σχολείο. Απαιτούμε να μην προχωρήσουν τα Ωνάσεια Σχολεία γιατί διαχωρίζουν τους μαθητές και μας διώχνουν από τα σχολεία μας! Ξέρουμε πως τα ίδια λένε οι συμμαθητές μας σε Εύοσμο και Ρόδο που κάνουν αυτές τις μέρες καταλήψεις και πορείες, αλλά και στην Κρήτη, στην Θράκη. Τα μαθητικά συμβούλια και μαθητές από: 15ο ΓΕΛ Αθήνας, 15ο Γυμνάσιο Αθήνας, 60ο Γυμνάσιο Αθηνών, 7ο ΓΕΛ Αχαρνών, 52ο ΓΕΛ Αθήνας, 3ο Γυμνάσιο Κοζάνης, 1ο ΓΕΛ Περάματος, 1ο Γυμνάσιο Περάματος»
ΟΛΜΕ: «Βιομηχανία φροντιστηρίων»
Η ΟΛΜΕ από την πλευρά της κάνει λόγο για κυβέρνηση που δημιουργεί μία «νέα βιομηχανία φροντιστηρίων για την… πολυπόθητη εισαγωγή».
«Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μια περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης. Οδηγούμαστε πλέον σε μια εκπαιδευτική πραγματικότητα η οποία θα χαρακτηρίζεται – εμφατικά πια – από την κυριαρχία των ανισοτήτων με τη δημιουργία νέων «νησίδων αριστείας» εκπαιδευτικών και μαθητών και όχι φυσικά ποιοτικών δημόσιων σχολείων. Η κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.).» αναφέρει η ΟΛΜΕ στην επιστολή της.
«Είναι προφανές ότι ενάντια στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη της Κυβέρνησης και για την πραγματική αναβάθμιση και ανασυγκρότηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας απαιτείται -σε πρώτη φάση- αύξηση των δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ. Με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής νέων σχολικών κτιρίων, ενεργειακής αναβάθμισης των υφιστάμενων και φυσικά αντισεισμικού ελέγχου για το σύνολο των σχολικών κτιρίων της χώρας. Η δημόσια και δωρεάν Παιδεία πρέπει να αφορά όλους και όλες, μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, με όρους ισότητας και συμπερίληψης» καταλήγουν.
Τι υποστηρίζει η κυβέρνηση
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης από τη Βουλή έκανε λόγο για «Μεγάλη κατάκτηση η σύμβαση για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία». Και υποστήριξε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν αφορά μόνο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και την προώθηση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, με στόχο να προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά της χώρας. Μάλιστα επισήμανε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν αφορά μόνο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και την προώθηση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, με στόχο να προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά της χώρας.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση στην εκπαίδευση ακολουθεί το επιτυχημένο μοντέλο του Ιδρύματος στον τομέα της Υγείας και φιλοδοξεί να ενισχύσει τη δημόσια εκπαίδευση, προσφέροντας ένα νέο πρότυπο για το σχολικό σύστημα».