Σε ενδοκυβερνητική κόντρα εξελίχθηκαν τα προβλήματα που εμφάνισε το νέο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που προκάλεσε ταλαιπωρία σε πολίτες ενώ την ίδια ώρα εντόνως αντιδρούν και οι γιατροί, οι οποίοι και είχαν προειδοποιήσει για τα προβλήματα του συστήματος, χωρίς ωστόσο να εισακουστούν με αποτέλεσμα το νέο σύστημα να τεθεί σε λειτουργία τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, προκαλώντας πολύωρες καθυστερήσεις.
Μετά το χάος, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης αποποιήθηκε τις ευθύνες για τα προβλήματα, αποδίδοντάς τες στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – στο οποίο υπάγεται η ΗΔΙΚΑ – και τον υπουργό Δημήτρη Παπαστεργίου.
«Υπεύθυνος είναι ο Παπαστέργιου. Τον συμπαθώ, δεν το λέω για να τον δώσω, απλώς αν μιλάμε κοινοβουλευτικά, να μιλάμε και σωστά», είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), το βράδυ της Δευτέρας.
«Υπεύθυνο για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο εποπτεύει την ΗΔΙΚΑ (η οποία και παρέχει την υπηρεσία της ηλεκτρονικής συνατογράφησης). Προφανώς παρέχει υπηρεσίες στο Υπουργείο Υγείας, αλλά αν το πας πολιτικά, εποπτεύων Υπουργός είναι ο κ. Παπαστεργίου», τόνισε.
Συνεχίζοντας, ο Άδωνις Γεωργιάδης, εξηγώντας τους λόγους για την εφαρμογή του νέου συστήματος συνταγογράφησης, είπε πως στις 8 Φεβρουαρίου τίθεται πανευρωπαϊκά σε εφαρμογή ο κανονισμός για την ιχνηλάτηση φαρμάκων, ένα σύστημα επαλήθευσης φαρμάκων του Ελληνικού Οργανισμού Επαλήθευσης Φαρμάκων (HMVO) και δεν υπήρχε άλλο περιθώριο αναβολής.
Εάν οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν έχουν συνδεθεί έως τότε με την ευρωπαϊκή πλατφόρμα, δεν θα μπορούν να εισάγουν φάρμακα, ανέφερε και πρόσθεσε πως για το λόγο αυτό υπήρχε η υποχρέωση να έχουμε ένα νέο σύστημα.
«Έχουν ενημερωθεί οι γιατροί»
Σχολιάζοντας την έντονη κριτική από τους γιατρούς, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε ότι οι γιατροί είχαν ενημερωθεί με κάθε τρόπο και επανειλημμένως, ότι ενώ λειτουργούν το παλιό σύστημα θα πρέπει σταδιακά να μάθουν και το καινούργιο, γιατί τον Ιανουάριο θα καταργηθεί.
«Από τους 60 χιλιάδες ιατρούς που συνταγογραφούν, οι 30 χιλιάδες δεν είχαν θέμα γιατί ακολούθησαν τις συστάσεις και είχαν εξοικειωθεί με το νέο σύστημα. Οι άλλοι μισοί είχαν σήμερα πρώτη μέρα το σύστημα, ενώ οι διαμαρτυρίες επικεντρώθηκαν στο ότι η ΗΔΙΚΑ ξέχασε να ενημερώσει πως πρέπει να εκκαθαρίσουν το ιστορικό τους, να πληκτρολογήσουν εκ νέου τη διεύθυνση, διαφορετικά τους οδηγούσε στην παλιά διεύθυνση που εμφάνιζε πως υπάρχει τεχνικό σφάλμα», υποστήριξε ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Η επίθεση στο ΠΑΣΟΚ
Ο υπουργός Υγείας εξαπέλυσε επίθεση και στο ΠΑΣΟΚ, το οποίο προηγουμένως είχε κατηγορήσει το υπ. Υγείας για ολιγωρία. «Το ΠΑΣΟΚ κάνει κριτική ότι διαμαρτύρονται οι γιατροί για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Αλλά αν το ρωτήσω αν θα πρέπει να συνδεθούμε με το HMVO στις 8/2 τι θα πει; Φτιάξαμε το σύστημα σχετικά νωρίς και το βάλαμε σε παραγωγική διαδικασία προ τριών μηνών, ώστε να δουλεύει παράλληλα με το παλιό», είπε και πρόσθεσε:
«Καλή η κριτική κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ αρκεί να είχατε στοιχειωδώς ασχοληθεί με το τι έχουμε κάνει, γιατί το να χαϊδεύουμε μονίμως τους ανθρώπους και να τους δικαιολογούμε σε κάθε τους παράπονο δεν είναι πολιτική. Δεν είναι η δουλειά των πολιτικών να λέμε σε όποιον γκρινιάζει ‘έχεις δίκιο’, γιατί μπορεί να έχει δίκιο αλλά μπορεί να έχει και άδικο».
Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Εργαζόμαστε ώστε τα προβλήματα να επιλυθούν το συντομότερο δυνατόν
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τις «καθυστερήσεις» και «δυσλειτουργίες» που παρουσίασε το αναβαθμισμένο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ ΑΕ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η ΗΔΙΚΑ αλλά και οι ανάδοιχοι ΟΤΕ Α.Ε και Byte Computer Α.Β.Ε.Ε. «βρίσκονται σε απόλυτη συνεργασία για την αποκατάσταση του προβλήματος», ώστε να επιλυθεί «το συντομότερο δυνατό».
Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Τα τεχνικά ζητήματα δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν – Η δοκιμαστική περίοδος κύλησε ομαλά
«Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε., φορέας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης έθεσε χθες Δευτέρα 20/1/2025 σε λειτουργία, το νέο, αναβαθμισμένο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, αφού είχε προηγηθεί δίμηνη περίοδος λειτουργίας τόσο του παλιού και του νέου συστήματος, μαζί με σχετικές ενημερώσεις και συναντήσεις με τους ιατρικούς Συλλόγους της χώρας.
Δυστυχώς από τις πρώτες ώρες λειτουργίας του, το νέο σύστημα παρουσίασε καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες, με αποτέλεσμα να μην καταφέρει να εξυπηρετήσει το σύνολο των συνταγών.
Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. καθώς και οι ανάδοχοι ΟΤΕ Α.Ε και Byte Computer Α.Β.Ε.Ε. βρίσκονται σε απόλυτη συνεργασία για την αποκατάσταση του προβλήματος.
Αναγνωρίζουμε την ταλαιπωρία και επισημαίνουμε ότι οφείλεται σε τεχνικά ζητήματα που μέχρι χθες δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν, καθώς η δοκιμαστική περίοδος κύλησε ομαλά.
Εργαζόμαστε ώστε τα προβλήματα να επιλυθούν το συντομότερο δυνατόν και το σύστημα συνταγογράφησης να λειτουργεί και πάλι κανονικά εντός των επόμενων ωρών».