Αποκαλύφθηκε ο Σταθμός Βενιζέλου, όπου οι χρήστες του μετρό θα έχουν την ευκαιρία να απολαμβάνουν «στρογγυλεμένα» αρχαιολογικά ευρήματα, χωρίς τα καταστήματα των χαλκωματάδων που… εξαφανίστηκαν, μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων αλλά και φιάσκο στο παρά πέντε όπως με τα άχρηστα εκατομμύρια εισιτήρια και τις χιλιάδες «έξυπνες» κάρτες αλλά και το λογότυπο με την απευθείας ανάθεση των 30.000 ευρώ. Τα δε επίσημα εγκαίνια του μετρό Θεσσαλονίκης είναι προγραμματισμένα για αύριο στις 12 το μεσημέρι.
Η τελετή-σόου διεξήχθη παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι οποίοι μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησής τους από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εξέφρασαν τον θαυμασμό τους για τον αρχαιολογικό χώρο και τα αρχαιολογικά ευρήματα στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Καμία κουβέντα για το υπέρογκο κόστος, με τον αρχικό προϋπολογισμό να φτάνει το 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ κατέληξε να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, τους τρεις νεκρούς εργαζόμενους και τους δεκάδες τραυματισμούς.
Τα αρχαία κόπηκαν σε κομματάκια, πακεταρίστηκαν κι αφού τελείωσε ο σταθμός, επέστρεψαν και ξανακολλήθηκαν πάνω σε μπετονένια βάση, χωρίς κανενός είδους στρωματογραφία όπως ήταν στην αρχική αυθεντική και ακέραια θέση τους. Σα να κόβεις μια τούρτα και ύστερα να προσπαθείς να ξαναβάλεις τα κομμάτια της στη θέση τους. Τα κομμένα κομμάτια των αρχαίων στριμώχτηκαν (ακούστηκε ευρέως ότι ψιλοκόπηκαν οι ακμές τους σε αρκετές περιπτώσεις) για να χωρέσουν μεταξύ τους προκειμένου να αποτελέσουν ένα σκηνικό αρχαιολογικού τύπου, το οποίο αυθαίρετα ονομάστηκε αρχαιολογικός χώρος. Αρχαιολογικός χώρος, όμως, δεν νοείται χωρίς τις βασικές προϋποθέσεις της ακεραιότητας και της αυθεντικότητας. Όσοι είχαν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον χώρο πριν την απόσπαση, δεν μπορούσαν να μην αισθανθούν συγκλονισμένοι από την ατμόσφαιρα και την επιβλητικότητά του.
Πάντως, παρά το επικοινωνιακό σόου, με σύνθημα «και μετρό και αρχαία», βαπτίζοντας τις αρχαιότητες που αποσπάστηκαν για να επανατοποθετηθούν αργότερα ως «υπόγειο μουσείο», η έναρξη λειτουργίας του έργου αναμένεται να αποσυμφορήσει ιδιαίτερα την πόλη.
“Είναι απίστευτο”, αναφώνησε η κ. Σακελλαροπούλου, “κάνατε κάτι μοναδικό“, είπε ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος ήταν προσεκτικός, ενώ και οι δύο έδωσαν θερμά συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν και συνεργάστηκαν για να παραχθεί αυτό το αποτέλεσμα.
Εντωμεταξύ, ένα μάλλον αστείο κρούσμα δυσλειτουργίας εμφανίστηκε σε ζωντανή μετάδοση στον ΣΚΑΪ. «Αύριο το μεσημέρι, στις 12, θα γίνουν τα επίσημα εγκαίνια και μόλις ολοκληρωθούν αμέσως θα δοθεί το μετρό στο σύνολό του στην κοινωνία», δήλωσε νωρίτερα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος βρέθηκε στον σταθμό «Αγία Σοφία» του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, την ώρα που επιχείρησε να εκδώσει ένα εισιτήριο από το μηχάνημα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων, έβγαλε ένδειξη σφάλματος. Συγκεκριμένα, αναγραφόταν στην οθόνη «Λόγω σφάλματος, δεν είναι δυνατή η εκτέλεση της παραγγελίας σας. Πάρτε τα χρήματά σας», με τον υπουργό να επισημαίνει ότι γίνονται ακόμα «κάποιες παραμετροποιήσεις».
Ευτυχώς, εν συνεχεία, ο κ. Σταϊκούρας έκανε εκ νέου προσπάθεια έκδοσης εισιτήριου από το διπλανό μηχάνημα, παραλαμβάνοντάς το και δεν έγινε… ρεζίλι.
Λίγο αργότερα βέβαια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει ένα από τα πρώτα… υποπόδια της αρχαιότητας.
Μετά την ξενάγηση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως ο σταθμός Βενιζέλου αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. «Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς που αύριο θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια που έγινε από όλες τις υπηρεσίες, ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και μετρό. Θέλω με την ευκαιρία αυτή, ειδικά σήμερα, να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, από την υπουργό προσωπικά μέχρι την τελευταία/τελευταίο αρχαιολόγο που έκαναν πράξη αυτό το μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποκατάστασης και της επανατοποθετησης των αρχαίων εδώ στη Βενιζέλου και να χαίρομαι να βλέπω τη γειτονιά να είναι χαμογελαστή. Ξέρω πόσο πολύ και η γειτονιά αλλά και ολόκληρη η πόλη ταλαιπωρήθηκε από την ιστορία του μετρό, σήμερα όμως κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο που είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης».
Η κεντρική ρωμαϊκή λεωφόρος της Θεσσαλονίκης είχε κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά, ονομάστηκε Μέση Οδός και σήμερα είναι η Νέα Εγνατία.
Σχεδιάστηκε και χαράχτηκε μετά τον 3ο αιώνα, ενώ στα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια ήταν η μεγαλύτερη λεωφόρος της Θεσσαλονίκης.
Συνολικά, σε όλη τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του Μετρό ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Οπως είπε η Λίνα Μενδώνη, πρόκειται για έναν αρχαιολογικό χώρο 1.260τμ, στον οποίο προστέθηκαν άλλα 2.300τ.μ. «Τα κομμάτια συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν ξανά. Σήμερα έχουμε ένα πανόραμα των παλαιοτερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης. από τα ελληνιστικα χρόνια, και την ανάπτυξη της προς τα πεδινα και τη θάλασσα. Ηταν μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Χρειαζόταν χειρουργικές κινήσεις. Απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500 τ.μ. αρχαιοτήτων, δεν έχει ξαναγίνει» είπε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.
Πρόκειται για την ίδια που το 2013 συνηγορούσε στην ολοκληρωτική απόσπαση των αρχαιοτήτων και την μεταφορά του τοπίου στο στρατόπεδο Παύλου Μελά.
Πώς αλλάζει το κυκλοφοριακό τοπίο της πόλης
Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).
Πέραν της ταχύτητας με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.
Το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως αυτοί με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.
Το κέντρο ελέγχου είναι ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, επεσήμανε απευθυνόμενος στο επιβατικό κοινό ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό, προσθέτοντας με έμφαση ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα χωρίς οδηγό με το οποίο θα λειτουργούν οι συρμοί είναι απόλυτα ασφαλές.
“Τα ατυχή περιστατικά που έχουν συμβεί στην ιστορία του σιδηροδρόμου, ήταν στην πλειονότητά τους λόγω των ανθρώπινων λαθών”, εξηγεί ο κ. Μπιάνκο, που συμπληρώνει ότι το σύστημα σηματοδότησης που θα εφαρμοστεί θα έχει το κορυφαίο επίπεδο ασφάλειας.
Με τη λήξη των δρομολογίων, οι υπερσύγχρονοι συρμοί θα καθαρίζονται. «Όλα τα τρένα θα περνούν μέσα από το πλυντήριο που είναι εξοπλισμένο με τις κατάλληλες βούρτσες, ώστε να πλένονται και μετά να καθαρίζονται στο εσωτερικό από ειδικά συνεργεία», σημειώνει ο υποδιευθυντής του μετρό, Νικόλαος Δένης, ο οποίος στη συνέχεια υπογράμμισε τις τέσσερις καινοτομίες του μετρό της Θεσσαλονίκης: αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης χωρίς οδηγό, πόρτες ασφαλείας δεξιά και αριστερά στην αποβάθρα, δύο ξεχωριστές σήραγγες μονές και μια τρίτη γραμμή που απομονώνει το ρεύμα.
Αναφερόμενος σε θέματα ασφάλειας, ο κ. Δένης τόνισε ότι τόσο εντός των συρμών, όσο και στους σταθμούς, δεν υπάρχει κανέναν τυφλό σημείο, όλα και όλοι παρακολουθούνται από το κέντρο ελέγχου.
Εξήγησε επίσης ότι ο σταθμός Πανεπιστημίου είναι ο πιο βαθύς όλων, στα 37-40 μέτρα, και ο μοναδικός με τρεις εξόδους και εισόδους, ενώ αναφερόμενος στον σταθμό της Αγίας Σοφίας είπε ότι στις δύο εισόδους έχουν αποτυπωθεί τα επίπεδα που έχει κτιστεί και κατοικηθεί η Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή της στην αρχαιότητα μέχρι σήμερα.