Τεράστιο είναι το πρόβλημα με την κίνηση στους δρόμους της Αθήνας, με αποκορύφωμα τις μέρες των εορτών όπου πολλοί βασικοί οδικοί άξονες της πόλης, θύμιζαν ένα απέραντο πάρκινγκ, με τους οδηγούς να κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες και να χρειάζονται ώρες για να διασχίσουν λίγα μόλις χιλιόμετρα.
Το θέμα είναι διαχρονικό και χρειάζονται ουσιαστικές λύσεις και άμεσος σχεδιασμός, μιας και οι ανάγκες για μετακίνηση θα αυξηθούν, οπότε θα υπάρξει και επιπλέον επιβάρυνση της κυκλοφορίας.
Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής Σχεδιασμού Συστημάτων Μεταφορών του ΕΜΠ, κος Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, μιλώντας στο topontiki.gr ανέφερε ότι η ολοκλήρωση της γραμμής 4 του μετρό, θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση των δρόμων, ενώ τόνισε ότι σε σχέση με το 2019 καταγράφεται σημαντική αύξηση στο κυκλοφοριακό.
Παράλληλα, ο κ. Κεπαπτσόγλου υπογράμμισε πως το μέτρο του δακτυλίου χρειάζεται αναδιαμόρφωση, έτσι ώστε να περιορίζεται ουσιαστικά και χωρίς εξαιρέσεις η κυκλοφορία στην πόλη.
Τέλος, αναφέρθηκε στην ανάγκη χρήσης των ΜΜΜ από τους πολίτες, λέγοντας πως «κανείς δεν ισχυρίζεται ότι έχουμε ένα άρτιο σύστημα αστικών συγκοινωνιών, αλλά σε καμία περίπτωση η κατάσταση δεν είναι «απελπιστική».
Αναλυτικά όσα δήλωσε στο topontiki.gr
1) Ποια εκτιμάτε ότι είναι τα έργα υποδομών που θα απορροφήσουν ένα μέρος του κυκλοφοριακού φορτίου της Αττικής;
«Σε ό,τι αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, η ολοκλήρωση της γραμμής 4 του Μετρό θα μετατοπίσει μέρος της οδικής κυκλοφορίας στα ΜΜΜ. Τα πλέον σημαντικά οδικά έργα, τα οποία θα βοηθήσουν τοπικά τουλάχιστον στην ανακούφιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης είναι η επέκταση της Λ. Κύμης προς τον κόμβο Καλυφτάκη, η κατασκευή του κόμβου Σκαραμαγκά (σύνδεση περιφερειακής Αιγάλεω με Λ. Σχιστού κλπ) και ενδεχομένως η σήραγγα της Ηλιούπολης. Κρισιμότερη όλων πάντως είναι η πρόοδος των έργων του Μετρό, αφού είναι επιτακτική η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ».
2) Πόσο χειρότερη είναι η κατάσταση σε σχέση με πριν από 5 χρόνια και ποια είναι η εκτίμησή σας για το επόμενο διάστημα, υπάρχουν φόβοι ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη επιβάρυνση;
«Σε σχέση με το 2019, υπάρχει σημαντική αύξηση της κυκλοφορίας, η οποία έχει οδηγήσει σε αύξηση των χρόνων διαδρομής, τόσο κατά την αιχμή όσο και εκτός αυτής. Θεωρητικά, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι θα υπάρχει ανάπτυξη της οικονομίας άρα και αύξηση της κινητικότητας, οι ανάγκες για μετακίνηση θα αυξηθούν, οπότε θα υπάρξει και επιπλέον επιβάρυνση της κυκλοφορίας.
Παρόλα αυτά, η δυσχέρεια στη μετακίνηση μπορεί τελικά να ωθήσει μέρος των πολιτών στη χρήση άλλων μέσων, στην αποφυγή κάποιων μετακινήσεων ή στην αλλαγή ώρας μετακίνησης ή προορισμού. Αυτό θα οδηγήσει σε μια ισορροπία, περίπου στις σημερινές συνθήκες. Αν δεν υπάρχει περισσότερος «χώρος» για μετακινήσεις, αυτές τελικά δεν θα γίνουν και δεν θα υπάρξει επιβάρυνση».
3) Συμφωνείτε με την άποψη ότι μέτρα όπως ο Δακτύλιος, είναι αναχρονιστικά και δεν αποδίδουν ούτε στο ελάχιστο πια;
«Όπως έχει διαμορφωθεί ο δακτύλιος, εστιάζει στη μείωση των ρύπων και έχει πολλές εξαιρέσεις σε ό,τι αφορά στα οχήματα που κυκλοφορούν εντός αυτού. Το καύσιμο που χρησιμοποιεί ένα ΙΧ δεν το διαφοροποιεί ως προς την επίπτωσή του στην κυκλοφορία. Επιπλέον, η τήρηση του δακτυλίου δεν αστυνομεύεται ούτε στο ελάχιστο. Χρειάζεται αναδιαμόρφωση του δακτυλίου ώστε να περιορίζεται ουσιαστικά και χωρίς εξαιρέσεις η κυκλοφορία στην πόλη, ή εναλλακτικά να τιμολογείται η είσοδος οχημάτων εντός του δακτυλίου, όπως σε άλλες πόλεις του κόσμου (Λονδίνο, Στοκχόλμη και εσχάτως Νέα Υόρκη)».
4) Πολλοί συγκοινωνιολόγοι προτρέπουν τον κόσμο να χρησιμοποιεί περισσότερο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, την ώρα που το επιβατικό κοινό χαρακτηρίζει απελπιστική την κατάσταση σε ηλεκτρικό, μετρό και λεωφορεία. Το σχόλιό σας.
«Είναι σαφές ότι οι πολίτες θα πρέπει να προτιμούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για πολλούς λόγους, όπως το κόστος, το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα κ.ά. Από την άλλη πρόκειται για «μαζικά» μέσα, τα οποία δεν μπορούν να συγκριθούν με το ΙΧ σε ό,τι αφορά στην άνεση και στην ιδιωτικότητα. Όμως οι συνθήκες βελτιώνονται συνεχώς στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας, η δε αρνητική άποψη – αντίληψη των πολιτών οφείλεται συχνά και σε λανθασμένα στερεότυπα ως προς κάποια μέσα (πχ γραμμή μετρό 1).
Παράλληλα, η κακή απόδοση των ΜΜΜ και ειδικά των λεωφορείων οφείλεται και στην παρεμπόδιση της κυκλοφορίας των λεωφορείων από ΙΧ (πχ λόγω της παράνομης στάθμευσης). Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν ισχυρίζεται ότι έχουμε ένα άρτιο σύστημα αστικών συγκοινωνιών, αλλά σε καμία περίπτωση η κατάσταση δεν είναι «απελπιστική».