Επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας για το Εθνικό Σύστημα Τραύματος τοποθετήθηκε με ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής ο βουλευτής Επικρατείας Ευάγγελος Αποστολάκης. Ο κ. Αποστολάκης εξέφρασε την αντιθεσή του στις καρατομήσεις αξιωματικών αλλά και τη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων μεταξύ άλλων.
Ξεκινώντας την ομιλία του, ο κ. Αποστολάκης έκανε αναφορά στις συγκεντρώσεις της περασμένης Κυριακής, στις οποίες συμμετείχαν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με βασικό αίτημα τη διερεύνηση και διαλεύκανση του εγκλήματος των Τεμπών.
Στη συνέχεια στάθηκε στις έκτακτες Κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, με βασική παρατήρηση ότι τα νούμερα των αποστρατειών είναι ιδιαίτερα μεγάλα και τόνισε ότι ναι μεν χρειάζεται αναδιοργάνωση αλλά αυτή θα πρέπει να γίνεται με σεβασμό στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Εξέφρασε επίσης την ανησυχία του για το πώς θα λειτουργήσουν οι Ε.Δ. με τέτοιες απώλειες και τόσο μεγάλες αλλαγές. Εντύπωση προκαλούν τα νούμερα αποστρατειών ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού (46) στο ΠΝ, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα επάρκειας προσωπικού.
Για το άρθρο 18 του νομοσχεδίου, που αφορά στα στρατιωτικά νοσοκομεία, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Πέραν του σοβαρότατου προβλήματος των οφειλών του ΕΟΠΥΥ στα στρατιωτικά νοσοκομεία, που ήδη απειλεί την λειτουργία τους, διαβάζουμε στο άρθρο αυτό ότι πλέον, οι εν λόγω απαιτήσεις θα εγγράφονται ως έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού. Τι ακριβώς επιδιώκετε με αυτήν εδώ την διάταξη που σίγουρα δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται σε ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας; Ποιος θα διαχειρίζεται αυτά τα χρήματα που ο ΕΟΠΥΥ και οι άλλοι ασφαλιστικοί φορείς οφείλουν ή θα οφείλουν στα στρατιωτικά νοσοκομεία; Και κυρίως, με ποιο τρόπο θα διασφαλίζεται η ακέραιη επιστροφή των οφειλόμενων στους προϋπολογισμούς των στρατιωτικών Νοσοκομείων; Είναι ζήτημα μείζονος σημασίας και πρέπει να δώσετε σαφή απάντηση».
Επί του νομοσχεδίου ο βουλευτής τόνισε ότι όντως υπάρχει άμεση ανάγκη δημιουργίας ενός Εθνικού Συστήματος Τραύματος, με σκοπό την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιστατικών τραύματος. Αυτό που σημείωσε ο κ. Αποστολάκης είναι ότι για να μπορέσουν να εφαρμοστούν στην πράξη τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο θα πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις όπως είναι η επάρκεια προσωπικού, η διάθεση επαρκών πόρων για την αποτελεσματική λειτουργία του Συστήματος αλλά και η διασύνδεση των υπηρεσιών και των κέντρων μεταξύ τους. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανάγκη στήριξης του ΕΚΑΒ σε ανθρώπινο και υλικό δυναμικό, δεδομένης της άμεσης σύνδεσης του έργου του ΕΚΑΒ με την αντιμετώπιση των περιστατικών τραύματος.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του βουλευτή:
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ξεκινώντας θέλω να αναφέρω ότι την Κυριακή που μας πέρασε, η κινητοποίηση των πολιτών σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού ήταν συλλογική και μας καλεί να αφουγκραστούμε την κοινωνία και να σκύψουμε με ευαισθησία στη διαλεύκανση του εγκλήματος των Τεμπών. Το επόμενου που θέλω να σημειώσω είναι για τις έκτακτες κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν χθες και σας αναφέρω νούμερα που δεν έχουμε συνηθίσει, είναι υπερβολικά μεγάλες οι αποστρατείες. Είναι 400 Συνταγματάρχες του Στρατού Ξηράς, 153 Πλοίαρχοι, 160 Σμήναρχοι. Στο Ναυτικό Νοσοκομείο έφυγαν 24 γιατροί και 22 νοσηλευτές. Είναι αλήθεια ότι πρέπει να γίνει αναδιοργάνωση, πρέπει να ξανασχεδιαστούν τα νούμερα αλλά θα πρέπει να υπάρχει ένας σεβασμός στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και να γίνεται αυτό με έναν προγραμματισμό και μια κλιμακωτή κίνηση ώστε να απορροφούνται οι κραδασμοί. Δεν ξέρω πώς θα λειτουργήσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις με τέτοιες απώλειες και τόσο μεγάλες αλλαγές.
Τώρα. Το σημερινό νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με τίτλο « Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος» είναι πάρα πολύ σημαντικό και αφορά όλους τους πολίτες.
Να σημειώσω αρχικά ότι, επί της ιδέας δημιουργίας του Εθνικού Συστήματος Τραύματος, η πλειοψηφία των βουλευτών αλλά και των πολιτών θεωρεί ότι η χώρα έχει πράγματι ανάγκη ένα τέτοιο σύστημα. Θυμίζω ότι στην Ελλάδα οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα είναι πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ήδη κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή, φάνηκε ότι όλοι προσδοκούμε στην δημιουργία ενός Συστήματος που λείπει από την χώρα και που, εάν ενεργοποιηθεί με σχέδιο και λειτουργήσει σωστά, θα έχει ως αποτέλεσμα να σωθούν πάρα πολλές ζωές αλλά και να βοηθηθούν οι πολίτες με τον καλύτερο τρόπο τη στιγμή που το έχουν περισσότερο ανάγκη.
Δεν θα ήθελα να αναφερθώ στα επί μέρους τεχνικά και εξειδικευμένα ζητήματα του νομοσχεδίου, αφού το έχουν ήδη κάνει άλλοι ειδικότεροι και έχουν επισημάνει, ήδη από το στάδιο της επεξεργασίας, τα κενά που χρειάζεται να καλυφθούν για να μπορούμε να μιλάμε για μια ολοκληρωμένη και άρτια σχεδίαση ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Θέλω όμως να σταθώ σε κάποια σημεία που θεωρώ ότι πρέπει να τα φωτίσουμε. Πρώτον πρέπει να τονιστεί ότι, με ένα και μόνο νομοσχέδιο, το οποίο λειτουργεί εν κενώ, δεν λύνονται τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και με την σφραγίδα αυτής της Κυβέρνησης. Η δημόσια υγεία στη χώρα πάσχει σε πολλά επίπεδα, καθώς γνωρίζουμε ότι ένα συντριπτικό ποσοστό των πρωτοβάθμιων αναγκών υγείας καλύπτονται από τον ιδιωτικό τομέα αλλά και ότι πάρα πολλοί πολίτες δυσκολεύονται στην πρόσβασή τους στις υγειονομικές υπηρεσίες. Η παροχή φροντίδας υγείας στην χώρα μας είναι κατακερματισμένη και ανεπαρκής. Είμαστε όλοι μάρτυρες ότι με κυβερνητική επιλογή οδεύει προς πλήρη διάλυση.
Για να καταστεί λοιπόν δυνατό, τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο να μην παραμείνουν ευχολόγιο, είναι αναγκαίο να επιτευχθούν κάποια ελάχιστα κριτήρια, με πρώτο και κύριο την επάρκεια του προσωπικού. Τα Κέντρα Τραύματος θα λειτουργούν εντός των νοσοκομειακών μονάδων που ήδη υπολειτουργούν, λόγω έλλειψης επαρκούς ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και κάθε λίγο και λιγάκι παρακολουθούμε τις εκκλήσεις του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού για κάλυψη των κενών θέσεων. Εάν δεν υπάρξει επάρκεια προσωπικού όλο το εγχείρημα θα μείνει στην θεωρία. Το δεύτερο και αυτονόητο κριτήριο είναι η επάρκεια των πόρων. Πώς θα γίνουν όλα αυτά που λέτε εφόσον έχετε αποδείξει ότι δεν προτίθεστε να δώσετε χρήματα για την Δημόσια Υγεία. Για να μπορέσουν να πληρωθούν τα κριτήρια που προβλέπει το νομοσχέδιο, τα νοσοκομεία χρειάζονται αναμόρφωση, χρειάζονται δηλαδή χρήματα που δεν προτίθεστε να δώσετε, και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι πολίτες.
Άλλη μια βασική παράμετρος είναι η διασύνδεση των υπηρεσιών και των μονάδων. Το εξετάζει αυτό το νομοσχέδιο; Γίνεται μια απλή αναφορά ότι σε περίπτωση πληρότητας ενός κέντρου, ο τραυματίας θα μεταφέρετε στο κοντινότερο διαθέσιμο. Πάλι θα γίνουμε μάρτυρες βαριά τραυματισμένων πολιτών που γίνονται «μπαλάκι» από το ένα νοσοκομείο στο άλλο. Και έρχομαι και στην μεταφορά των τραυματιών.
Γιατί λείπει το ΕΚΑΒ από ένα νομοσχέδιο, το οποίο έχει άμεση συνάρτηση με το έργο που επιτελεί το ΕΚΑΒ;
Ποιος παραλαμβάνει τους τραυματίες; Ποιος φροντίζει για την ασφαλή και ταχεία μεταφορά τους;
Έγινε αναφορά, και κατά την ακρόαση των φορέων, στο συγκεκριμένο θέμα… είναι αναγκαίο να ενισχύσετε το ΕΚΑΒ για να λειτουργήσουν όλα όσα συζητάμε σήμερα. Και τα υλικά μέσα, τα ασθενοφόρα δηλαδή, έχουν φτάσει στα όριά τους αλλά και οι διασώστες, οι οποίοι βάζουν πλάτη για να κάνουν το καθήκον τους.
Όσον αφορά στη γεωγραφική κατανομή των Κέντρων, πρέπει να αποσαφηνιστεί ποια θα είναι τα Παιδιατρικά Κέντρα Τραύματος καθώς είναι γνωστό ότι η αντιμετώπιση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι εντελώς διαφορετική. Τέτοιο Κέντρο θα λειτουργεί μόνο στην Αττική; Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την υπόλοιπη Ελλάδα; Στην Κρήτη δεν θα υπάρχει Παιδιατρικό Κέντρο; Γνωρίζετε ότι μιλάμε για περιστατικά που χρήζουν αντιμετώπισης άμεσα. Τι θα γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις;
Άφησα για το τέλος κάτι που μου έκανε μεγάλη εντύπωση: το άρθρο 18 με τίτλο «διασφάλιση πιστώσεων υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών νοσοκομείων». Πέραν του σοβαρότατου προβλήματος των οφειλών του ΕΟΠΥΥ στα στρατιωτικά νοσοκομεία, που ήδη απειλεί την λειτουργία τους, διαβάζουμε στο άρθρο αυτό ότι πλέον, οι εν λόγω απαιτήσεις θα εγγράφονται ως έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού. Τι ακριβώς επιδιώκετε με αυτήν εδώ την διάταξη που σίγουρα δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται σε ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας; Ποιος θα διαχειρίζεται αυτά τα χρήματα που ο ΕΟΠΥΥ και οι άλλοι ασφαλιστικοί φορείς οφείλουν ή θα οφείλουν στα στρατιωτικά νοσοκομεία;;; Και κυρίως, με ποιο τρόπο θα διασφαλίζεται η ακέραιη επιστροφή των οφειλόμενων στους προϋπολογισμούς των στρατιωτικών Νοσοκομείων;
Είναι ζήτημα μείζονος σημασίας και πρέπει να δώσετε σαφή απάντηση. Όπως γνωρίζετε, ο προϋπολογισμός των στρατιωτικών νοσοκομείων είναι ήδη χαμηλός. Η μη άμεση απόδοση των οφειλών του ΕΟΠΥΥ θα λειτουργεί μονίμως αρνητικά στην απόδοση των νοσοκομείων. Δεν επιλύονται τα προβλήματα με αποστρατείες υγειονομικών αξιωματικών. Για άλλη μια φορά θα δηλώσω και ότι είμαι αντίθετος σε οποιαδήποτε προσπάθεια απομείωσης των κεκτημένων δικαιωμάτων των στελεχών, που καθημερινά επιτελούν το καθήκον τους υπό ακραίες και δύσκολες συνθήκες και δικαιούνται να ζουν με αξιοπρέπεια. Δικαιούνται επίσης, όπως όλοι οι πολίτες, να έχουν πρόσβαση στη δημόσια δωρεάν υγεία η οποία παρέχεται εντός καλά στελεχωμένων μονάδων και σε υλικό αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό.
Σας ευχαριστώ.