Θράσος και αλαζονεία. Τα δύο χαρακτηριστικά των τελευταίων δηλώσεων του Γιώργου Φλωρίδη δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα. Ο υπουργός Δικαιοσύνης μιλώντας στον ΣΚΑΪ συνέχισε την υποβάθμιση της κατηγορίας για συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών. Κατηγορία που επικύρωσαν οι πανελλαδικές και όχι μόνο διαδηλώσεις της κοινωνίας την προηγούμενη Κυριακή.
Σε ερώτηση που του έγινε για το μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος ο Γιώργος Φλωρίδης απάντησε: «Πριν ένα χρόνο είχαμε μιλήσει γι’ αυτό το θέμα. … Κανένα τμήμα από το υλικό από τα χώματα τα οποία πάρθηκαν από εκεί δεν εξαφανίστηκε, πήγε λίγο παραπέρα. … Έπρεπε να διανοιχτεί ένας δρόμος να πάνε τα βαριά μηχανήματα. … Όταν πήγαν οι βαριοί γερανοί και από κάτω περνάει ο κεντρικός αγωγός φυσικού αερίου, για να μπορέσουν να πατήσουν σταθερά έπρεπε να δημιουργηθεί ένα σταθερό υπόβαθρο».
Το χρονικό του μπαζώματος
Το αναλυτικό χρονολόγο της αδιαφορίας (;) με την οποία οι κρατικές αρχές δεν διερεύνησαν το δυστύχημα, δεν απέκλεισαν τον χώρο σε άσχετους και έβαλαν από την πρώτη μέρα μηχανήματα να απομακρύνουν συντρίμμια και όγκους χωμάτων πριν συλλεχθούν τα δείγματα για να σταλούν προς χημική ανάλυση είναι γνωστό και καταγεγραμμένο. Την ώρα που γίνονταν αυτές οι εργασίες, μεταξύ 1ης και 6ης Μαρτίου 2023, μία από τις εταιρείες που τις εκτελούσαν δεν είχε καν συσταθεί.
Αναθέσεις σε εργολάβους σε μια νύχτα
Το σύνολο των εργασιών εξαφάνισης του σκηνικού καταστροφής εκτελέστηκε από πέντε εταιρείες που ανέλαβαν το έργο με απευθείας ανάθεση, με συνολικό κόστος 647.862,80 ευρώ. Η απευθείας ανάθεση νομιμοποιήθηκε εκ των υστέρων, στις 11 Απριλίου 2023, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Θεσσαλίας, που επικαλείται «την πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα αντιμετώπιση του πολύνεκρου δυστυχήματος» και «την ανάγκη για την άμεση επέμβαση βαρέων μηχανημάτων έργου στον τόπο του δυστυχήματος για την παροχή πρώτων βοηθειών». Μία από τις πέντε εταιρείες είναι η «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ – ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ», που ανέλαβε να εναποθέσει τα συντρίμμια και τα υπολείμματα του εγκλήματος στην περιοχή Κουλούρι της Λάρισας, με αντίτιμο 178.560 ευρώ.
Από τις υπόλοιπες 4 εταιρείες, μία ανέλαβε «κατασκευή προσβάσεων», άλλη τις περιφράξεις στο Κουλούρι, τρίτη τη χρήση βαρέων μηχανημάτων «για τον απεγκλωβισμό ατόμων» και η τέταρτη τους γερανούς που δούλεψαν στον τόπο του δυστυχήματος (καμία δεν αναφέρεται να έχει μεταφέρει τα συντρίμμια). Υπενθυμίζεται ότι θύματα έχουν καταγγείλει και την πράξη της εναπόθεσης αυτή κάθε αυτήν αφού ο χώρος στο Κουλούρι ανήκει στον ΟΣΕ που είναι υπόλογος για το δυστύχημα.
Όμως, όπως προκύπτει από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), η εταιρεία «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ» δεν υπήρχε όταν εκτελούνταν οι ερ- γασίες, αλλά συστάθηκε στις 6 Απριλίου 2023, έναν μήνα μετά. Την ίδια ημέρα, στις 6/4/2023, ανακοινώθηκε η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με την οποία δήλωνε την πρόθεσή του να χρηματοδοτήσει το κόστος των εργασιών για την Περιφέρεια Θεσσαλίας.
DNA και στοιχεία πεταμένα
Μέσα από τις καταθέσεις των χειριστών των σκαπτικών, προκύπτει ότι μεταφέρθηκε και χώμα από το σημείο του δυστυχήματος, χωρίς να έχει εξακριβωθεί εάν έχει καταγραφεί ο τόπος μεταφοράς όλης της ποσότητας και αν μόνο ένα μέρος αυτής μεταφέρθηκε στο Κουλούρι. Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας που έφερε εις πέρας τις χωματουργικές εργασίες βεβαίωσαν στις καταθέσεις τους ότι και ενέργησαν σε συνεννόηση με την Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Από την πλευρά του Συντονιστικού και της κυβέρνησης, αναφέρουν ότι έπρεπε να εξασφαλίσουν ένα σταθερό έδαφος για τους γερανούς, ώστε να σηκώσουν τις λαμαρίνες και να ελέγξουν για διασωθείς κάτω από τα χαλάσματα. Από την άλλη, εμπειρογνώμονες μιλούν για αλλοίωση του χώρου και των στοιχείων που υπήρχαν στον τόπο του δυστυχήματος.
«Να ψάχνεις διασωθέντες τρεις ημέρες μετά, όταν ξεκίνησε το μπάζωμα, είναι αδιανόητο. Τραυματίες και διασωθείς αναζητούσαμε τις πρώτες ώρες έως τη μία τα ξημερώματα. Μετά δεν υπήρχε περίπτωση να βρεθεί κάποιος διασωθέντας. Έτσι, δεν υπήρχε θέμα βιασύνης. Θα μπορούσαν να συντηρήσουν τον φυσικό τόπο του δυστυχήματος με όλα τα στοιχεία ακόμα και για έναν μήνα, αφού από ένα σημείο και έπειτα αναζητούσαν μόνο νεκρούς» απαντά στους ισχυρισμούς για ανάγκη απομάκρυνση των βαγονιών ως επιχείρηση διάσωσης ο εμπειρογνώμονας και τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων, Κώστας Λακαφώσης.
«Μιλούν για σταθεροποίηση του εδάφους για τους γερανούς. Ωστόσο, στις φωτογραφίες στη 1 και 2 Μαρτίου, βλέπουμε να εκτελούνται έργα από γερανούς και σκαπτικά χωρίς να χρειαστεί να μπαζωθεί το σημείο. Στις 3 Μαρτίου ξαφνικά φαίνεται να μπαίνουν μπουλντόζες και να ρίχνουν χαλίκια. Αν το επιχείρημά τους είναι η βροχή, πρέπει να θυμούνται ότι είχε βρέξει νωρίτερα. Δεν ήταν αυτό το θέμα».
Εξαφανίστηκαν τα χώματα;
Ο τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων, μιλώντας στη «ΜτΚ» την Τρίτη 12 Μαρτίου 2024, αναφέρει πως τα 20 φορτηγά με χώμα που αναφέρουν οι ιδιοκτήτες των σκαπτικών μηχανημάτων στις καταθέσεις τους είναι διαφορετικά από τα 20 φορτηγά που κατέληξαν στο φυλαγμένο χώρο στο Κουλούρι. «Τα 20 φορτηγά με χώματα από τον τόπο του δυστυχήματος που λένε ότι απομάκρυναν για να καθαρίσουν το χώρο οι χειριστές και η Πυροσβεστική, είναι άλλα από τα χώματα που φυλάσσονται στο Κουλούρι. Η ποσότητα αυτή κάπου πετάχτηκε»..
Για αλλοίωση στοιχείων μιλάει τότε και ο πραγματογνώμονας τροχαίων σιδηροδρομικών ατυχημάτων Επαμεινώνδας Μπούρας. Τονίζει ότι «όταν μεταφέρθηκε μέρος του εδάφους και τα υπολείμματα των βαγονιών, σίγουρα μεταφέρθηκαν ταυτόχρονα και ανθρώπινα μέλη. Υπάρχει βιβλίο δρομολογίων και η προανακριτική αρχή μπορεί να το ζητήσει για να διευκρινιστεί που κατέληξαν τα φορτία και πόσα κυβικά μπάζων υπήρχαν».
Ανθρώπινα υπολείμματα και στοιχεία βρεθήκαν 9 μήνες μετά από εμπειρογνώμονες των οικογενειών
Η έκθεση της ΕΔΑΠΟ για την πρόοδο των ερευνών καταγράφει: «Επιστρέψαμε από την Λάρισα, όπου το διήμερο 15-16/11/23, στον χώρο φύλαξης των συντριμμιών στην περιοχή “Κουλούρι” και παρουσία των ανακριτικών και εισαγγελικών αρχών, έγινε μια σημαντική αυτοψία και έρευνα σχετικά με την πιθανή ανίχνευση στοιχείων DNA σε σημεία που δεν είχαν ερευνηθεί επισταμένως κατά την αρχική φάση της μεταφοράς των συντριμμιών στο χώρο.
Η Επιτροπή, αξιοποιώντας συνδυασμό πληροφοριών που προέκυψαν από την πολύμηνη προσπάθεια χαρτογράφησης των θυμάτων ανά βαγόνι και θέση, υπέδειξε στις ανακριτικές αρχές δύο συγκεκριμένα σημεία (συγκεκριμένο σημείο στο βαγόνι Κυλικείου και συγκεκριμένο κουπέ στο εμπρός μέρος του βαγονιού Β2) για τα οποία υπήρχαν σημαντικές πληροφορίες και εκτιμήσεις για πιθανή ανίχνευση ιχνών DNA. Η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας συνέλεξε δείγματα από τα σημεία που υποδείξαμε και έχει ήδη αποστείλει τα σχετικά υλικά στα αρμόδια εργαστήρια της ΔΕΕ/ΕΛΑΣ προς ανάλυση και πιθανή ταυτοποίηση.
Στα πλαίσια των ερευνών σε άλλα σημεία των συντριμμιών, με υπόδειξη και πρωτοβουλία των Δικαστικών Πραγματογνωμόνων που παρίσταντο στο σημείο και μετά από δύσκολη και χρονοβόρα κοπή μετάλλων σε σημείο που με δυσκολία ταυτοποιήθηκε ως η εμπρός αριστερή γωνία της Η/Μ 120 023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας, εντοπίστηκε το καταγραφικό TELOC 4000 (“μαύρο κουτί”) της συγκεκριμένης Η/Μ σε όχι λειτουργική κατάσταση με εκτεταμένες βλάβες λόγω φωτιάς. Οι Δικαστικοί Πραγματογνώμονες συνέλεξαν τα σχετικά ευρήματα για περαιτέρω αξιολόγηση και διερεύνηση».