Συνολικά 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε όλη την Ελλάδα μετατρέπονται σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία. Οι περιοχές επιλέχθηκαν με βάση τις κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις τους και είναι σύμφωνα με τον υπ. Παιδείας, ο Κολωνός, η Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα, το Περιστέρι, το Κορδελιό, η Κοζάνη, η Ξάνθη, η Ρόδος και το Ηράκλειο Κρήτης.
Η συμφωνία προβλέπει ότι το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των σχολείων, διαθέτοντας έως 1 εκατ. ευρώ ανά σχολική μονάδα, στα οποία θα φοιτήσουν 6.000 μαθητές. «Με τη σύμπραξη αυτή αυξάνουμε κατά 50% τον αριθμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων» τόνισε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προσθέτοντας πως άντλησαν το «παράδειγμα από το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο καθώς υπάρχει ανάγκη να αυξηθούν οι εκπαιδευτικές καινοτομίες».
Σήμερα στο Μαξίμου υπέγραψαν τη σχετική σύμβαση, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Παπαδημητρίου παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
- Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα λειτουργήσουν σταδιακά.
- Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα λειτουργήσουν τα πρώτα 6, εκ των οποίων 3 γυμνάσια και 3 λύκεια.
- Στόχος είναι από τον Σεπτέμβριο του 2026 να λειτουργήσουν τα υπόλοιπα σε όλη την επικράτεια.
- Στα 22 σχολεία θα φοιτήσουν περίπου 6.000 μαθητές, οι οποίοι θα εισάγονται με τεστ γνώσεων και δεξιοτήτων στην Α΄ γυμνασίου και την Α΄ λυκείου.
- Το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων και σύντομα θα ξεκινήσουν οι ενέργειες για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.
- Το δίκτυο των σχολείων αυτών, αναμένεται να αναβαθμιστεί όχι μόνο σε επίπεδο δομών και υποδομών, αλλά και σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Παράλληλα με το ωρολόγιο πρόγραμμα του υπουργείου παιδείας τα Δημόσια Ωνάσεια σχολεία θα εμπλουτίσουν το εκπαιδευτικό με Ομίλους και Σύνολα και θα ενισχυθούν οι τέχνες και ξένες γλώσσες ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην τεχνητή νοημοσύνη, την πληροφορική, το STEM.
«Δωρεά μακράς πνοής και μακράς διάρκειας» χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, την πράξη του Ωνασείου Ιδρύματος να προχωρήσει στη χρηματοδότηση δημιουργίας 22 πρότυπων δημοσίων σχολείων, συνολικού ύψους 160 εκατομμυρίων ευρώ. Μιλώντας το πρωί σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπυργός, για την παρουσίαση των Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων, εξέφρασε την ικανοποίηση του για την απόφαση του Ωνασείου Ιδρύματος να προχωρήσει σε αυτή τη δωρεά, ενώ εξήρε το κοινωφελές έργο του Ιδρύματος στην Παιδεία την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό. Είπε ότι είναι ξεχωριστή η σημερινή δωρεά «επειδή θέλουμε να δημιουργήσουμε μαζί έναν καινούργιο τύπο δημοσίου σχολείου ο οποίος θα πατάει στη μεγάλη τεχνογνωσία που αποκτήσαμε από τα 42 πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια που λειτουργούν στη χώρα μας».
Ο πρωθυπουργός είπε ότι τα 22 σχολεία θα ενταχθούν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές προκλήσεις και οι μαθητές τους θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν αντικείμενα πέραν του ωρολογίου προγράμματος, όπως δράσεις πολιτισμού – αθλητισμού, που θα είναι ανοιχτές και στα υπόλοιπα σχολεία της ευρύτερης περιοχής, με εκπαιδευτικούς που θα αμείβονται για το συμπληρωματικό έργο που θα παρέχουν.
Αυξάνεται κατά 50% ο αριθμός των πρότυπων σχολείων
Επισήμανε ότι πλέον αυξάνεται κατά 50% ο αριθμός των πρότυπων σχολείων, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα έργο κόστους 160 εκ. ευρώ σε ορίζοντα δωδεκαετίας ενώ το πρόγραμμα θα ωφελήσει σχεδόν 30 χιλιάδες μαθητές. «Μια φιλελεύθερη κυβέρνηση όπως η δική μας, πρεσβεύει τις ίσες ευκαιρίες και τη δυνατότητα σε παιδιά που προέρχονται από περιοχές με οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή καλύτερη εκπαίδευση» τόνισε ο κ.Μητσοτάκης. Εκτίμησε ότι τα πρότυπα σχολεία θα γίνουν περιζήτητα και θα αυξηθεί σημαντικά η πίεση τον γονέων να αυξηθεί ο αριθμός τους.
Σημείωσε επίσης ότι η λογική των ίσων ευκαιριών, η δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να ξεκινούν από μια εφάμιλλη ευκαιρία, βρισκόταν την καρδιά της προόδου της χώρας συνολικά, και τόνισε ότι ο σκοπός για τον οποίο επιλέγεται αυτός ο τύπος των σχολείων «είναι για να μπορέσουμε να αντλήσουμε μαθήματα που θα τα επεκτείνουμε σε όλο φάσμα της δημόσιας εκπαίδευσης”, εκτιμώντας ότι “το στοίχημα αυτό μπορούμε να το κερδίσουμε».