Νέο χαράτσι έως και 20% μπαίνει, στις ήδη ακριβές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων για το επιβατικό κοινό αλλά και για τα οχήματα, από την 1η Μαΐου.
Ο λόγος σύμφωνα με τον κλάδο είναι η πράσινη μετάβαση … η εφαρμογή δηλαδή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και θείου της επιβατηγού ναυτιλίας στη Μεσόγειο.
Ειδικότερα από την 1η Μαΐου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), που σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από το θείο. Άρα θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, που είναι πιο ακριβό.
Θυμίζουμε άλλωστε ότι στο πλαίσιο της δέσμης των μέτρων με τον τίτλο «Fit for 55» για το κλίμα, που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεωρήθηκαν μια σειρά από κοινοτικά νομοθετήματα που αφορούν και τη ναυτιλία.
Το αποτέλεσμα είναι ότι μπαίνει στη ζωή μας η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026, με αποτέλεσμα οι δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) να αυξάνουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας, αφού το νέο καύσιμο θα είναι ακριβότερο από το συμβατικό που καίνε τώρα τα πλοία της ακτοπλοΐας.
Το κόστος αυτό δεν πρόκειται να απορροφηθεί απο τις εφοπλιστικές εταιρείες αντίθετα θα μετακυλήσει στο εισιτήριο περίπου 2% καθώς και οι αναπροσαρμογές προς τα πάνω στα μισθολόγια των ναυτικών μετά την υπογραφή της νέας ΣΣΕ που προβλέπει αύξηση 5%.
Το θέμα αυτό επιβεβαιώνει και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Διονύσης Θεοδωράτος, δηλώνοντας ότι «το ακτοπλοϊκό εισιτήριο είναι ακριβό γιατί, εκτός από το κομμάτι των καυσίμων (που αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου), υπάρχει επίσης το μισθολογικό κόστος, το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών, κ.α.».
Επιπλέον ο κ Θεοδωράτος αναφέρθηκε και στη ρήτρα καυσίμου που έχει θέσει ως όρο το Υπουργείο Ναυτιλίας και έχει περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την οποία η τιμή του εισιτηρίου προσαρμόζεται σύμφωνα με τις τιμές των καυσίμων.
«Η τιμή του καυσίμου αποτελεί το 10-12% αυτού που θα επιφέρει την αύξηση στο εισιτήριο από 01/05/2025», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα, η εγχώρια ναυτιλία θα πρέπει από 30 Σεπτεμβρίου 2025 να ξεκινήσει να αποζημιώνει στο σύστημα ETS (European Trading System) το 40% των ρύπων που αποβάλλει. Σταδιακά και μέχρι το 2027, η καταβαλλόμενη αποζημίωση του 40% των ρύπων θα φτάσει στο 100% των ρύπων.
Και κάπως έτσι ήδη έχουν ανακοινωθεί στους εμπορικούς συνεργάτες οι αυξήσεις, ενώ τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να προβούν σε ανάλογες ανακοινώσεις και άλλες εφοπλιστικές εταιρείες.
Για παράδειγμα οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Γκρινάλντι ανακοίνωσαν από 7ης Ιανουαρίου την επιβολή «Μεσογειακού Περιβαλλοντικού Τέλους» στη γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Ηράκλειο, που ανέρχεται σε 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο φορτηγού οχήματος.
Ανατιμήσεις όμως απο 10% έως 12% βλέπουμε να μπαίνουν και στις γραμμές των Κυκλάδων και του Αιγαίου, που δεν υπόκεινται ακόμη στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ –αλλά θα ενταχθούν από το 2029!