Τα πρωτόκολλα ασφαλείας, που ισχύουν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπως αυτό του Σαββάτου, εξηγεί η εταιρεία διαχείρισης της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, «THEMA”.
Στόχος σε τέτοιες καταστάσεις είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και γι’ αυτό η πιστή τήρηση αυτών των πρωτοκόλλων δεν επιδέχονται ούτε καθυστέρησης, ούτε αμφισβήτησης.
Σύμφωνα δε με την εταιρεία, η αυτόματη ενεργοποίηση των προβλεπόμενων μηχανισμών είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα ασφαλείας για τους επιβάτες.
Τέτοια πρωτόκολλα και μηχανισμοί, εκπονούνται και εφαρμόζονται στο σύνολο των υπερσύγχρονων μετρό στο κόσμο, που λειτουργούν με σύγχρονη τηλε-διοίκηση, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο Μετρό Θεσσαλονίκη.
Η αναλυτική περιγραφή των όσων συνέβησαν μέσα σε πολύ λίγο χρόνο στο Σάββατο έχει ως εξής:
- Στις 17:59 το απόγευμα του Σαββάτου στο μετρό της πόλης σημαίνει συναγερμός. Μία υπόνοια βραχυκυκλώματος που αναφέρεται στο κέντρο λειτουργίας κινητοποιεί το προσωπικό. Άμεσα και αυτόματα, όπως προβλέπεται από τους κανόνες ασφαλείας, διακόπτεται η ηλεκτροδότηση προκειμένου να μην υπάρξει κανένα ζήτημα με την ασφάλεια των επιβατών.
Ο συρμός ανάμεσα στους σταθμούς «Φλέμινγκ» και «Ευκλείδης» ακινητοποιείται.
- Εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρείας σπεύδει στο σημείο ακινητοποίησης του συρμού.
Σύμφωνα με τα πρωτόκολλα ασφαλείας, οι ελεγκτές ανοίγουν με ασφάλεια τις πόρτες του συρμού και απομακρύνουν συντεταγμένα και με ηρεμία τους επιβάτες προς τον επόμενο σταθμό, μέσω του κατασκευασμένου – γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο – πεζοδιαδρόμου που βρίσκεται σε ασφαλές σημείο εντός των σηράγγων και κατά μήκος της συνολικής διαδρομής.
- Οι επιβάτες – συνοδεία του προσωπικού – φτάνουν, μετά από λίγα λεπτά στον επόμενο σταθμό, χωρίς να έχει συμβεί το παραμικρό.
Προτεραιότητα σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφαλείας είναι οι επιβάτες να μην παραμείνουν επί ώρα κινητοποιημένοι και εγκλωβισμένοι στο συρμό κάτι που θα μπορούσε να δημιουργήσει πανικό, εντάσεις και πιθανούς τραυματισμούς.
Για το λόγο αυτό και παρά το γεγονός ότι δεν υπήρξε κίνδυνος για την ασφάλεια, το πρωτόκολλο τέθηκε άμεσα σε ισχύ.
- Τι προβλέπει; Ότι μέσω του πεζοδρομίου που υπάρχει παράλληλα με τις ραγές του μετρό, και έχει κατασκευαστεί από την ανάδοχο εταιρεία, οι επιβάτες συνοδεία υπαλλήλων θα πρέπει να μεταφερθούν συντεταγμένα στον επόμενο σταθμό. Όπως και έγινε.
Σύμφωνα με την εταιρεία «από το συμβάν δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα ασφαλείας για τους επιβάτες και οι διαδικασίες οι οποίες ακολουθήθηκαν ήταν οι προβλεπόμενες από τα πρωτόκολλα τα οποία έχουν υποβληθεί σε αυστηρότατους ελέγχους και στην πιο έγκυρη πιστοποίηση» και προσθέτει στην ανακοίνωσή της ότι «η ΤΗΕΜΑ εγγυάται την ασφάλεια του συστήματος και τη μεγαλύτερη δυνατή διαθεσιμότητα του δικτύου». Συμπληρώνει δε ότι «αντίστοιχα πρωτόκολλα έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε αντίστοιχα περιστατικά που σημειώθηκαν στα μετρό του Μιλάνου και του Σίδνεϋ που θεωρούνται – μαζί με την Θεσσαλονίκη – τα πλέον σύγχρονα και ασφαλή παγκοσμίως».