Ενισχύεται με μικρή αριθμητική πρόοδο, που όμως δεν περνά απαρατήρητη, η… αποκεντρωμένη τηλεθέαση.
Αν το Mega εμφανίζεται τις περισσότερες ημέρες του επταήμερου να αποσπά το μεγαλύτερο μερίδιο τηλεθέασης, έναντι των άλλων εννέα καναλιών εθνικής εμβέλειας, η «μερίδα του λέοντος» καταλήγει αλλού.
Από την συνολική πίτα τηλεθέασης για την δραστηριότητα που καταγράφει η Nielsen στη διάρκεια της ημέρας οι τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας αθροίζουν μερίδιο το οποίο, τουλάχιστον το τελευταίο 18μηνο, οριακά υπερβαίνει το 75%, όπως προκύπτει από τα επίσημα δεδομένα της εταιρείας μετρήσεων και ερευνών τηλεθέασης και τάσεων στον κλάδο.
Το υπόλοιπο μερίδιο, δηλαδή το 25%, επιλέγει κάτι άλλο να παρακολουθήσει από την τηλεόραση του. Με μια άλλη «ανάγνωση» το ένα τέταρτο του τηλεοπτικού κοινού δεν ασχολείται με το περιεχόμενο των καναλιών εθνικής εμβέλειας, κρατικών και ιδιωτικών.
Η μέτρηση τηλεθέασης καλύπτει οτιδήποτε μεταδίδεται μέσα από την τηλεόραση. Από τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, τις συνδρομητικές πλατφόρμες, τα δορυφορικά κανάλια, της πλατφόρμες οπτικοακουστικού περιεχομένου (YouTube), μέχρι την παρακολούθηση dvd και βεβαίως τα κανάλια τοπικής και περιφερειακής εμβέλειας.
Σε αυτή την κατηγορία παρατηρείται έντονη δραστηριότητα. Επιχειρηματικά το ενδιαφέρον, ιδίως για τα τοπικά- περιφερειακά κανάλια της Αττικής, αναθερμάνθηκε καθώς έχουν υπολογίσιμο χώρο στα αποκαλούμενο «others» σε επίπεδο τηλεθέασης, απορρόφησης διαφημιστικής δαπάνης και οικονομικής στήριξης. Απασχολούν τη δημοσιότητα µε εξαγορές, επενδύσεις, νέα εγχειρήματα, και «μεταγραφές» δημοσιογράφων και παρουσιαστών. Από εκεί που βρίσκονταν περίπου στην αφάνεια, τα περιφερειακά κανάλια της Αττικής παράγουν ειδήσεις.
Αναβαθμισμένα- με εκσυγχρονισμένες υλικοτεχνικές υποδομές και περιεχόμενο- ανατοποθετούνται στο τηλεοπτικό κάδρο τα Action 24, Attica TV, One Channel. Από κοντά και το Kontra Channel το οποιο όμως εδώ και λίγο καιρό δείχνει να κάνει αλλαγές ιδίως στην βραδινή ζώνη προγράμματος του.
Με την έγκριση του ΕΣΡ οι σταθμοί αυτοί έχουν αποκτήσει χαρακτηριστικά καναλιών εθνικής εμβέλειας καθώς τα προγράμματα τους υπάρχουν στις συνδρομητικές δορυφορικές πλατφόρμες ( Cosmote TV, Nova κλπ).
Το ίδιο ισχύει και για το εξειδικευμένο περι τα οικονομικά NaftemporikiTV. Το οικονομικό κανάλι του Περισσού (εκπέμπει από τις εκσυγχρονισμένες εγκαταστάσεις της πρώην δισκογραφικής Columbia στον Περισσό) αρχικώς εξέπεμψε διαδικτυακά, είναι επίσης προσβάσιμο από τις συνδρομητικές πλατφόρμες Cosmote TV και Nova και προσφάτως η μητρική εταιρεία του προχώρησε στην εξαγορά του περιφερειακής εμβέλειας τηλεοπτικού σταθμού Epsilon TV.
Στα «μικρά» κανάλια από ό,τι φαίνεται καταγράφεται τάση στροφής τηλεθεατών. Σε επίπεδο ελληνικής μυθοπλασίας και άλλων ψυχαγωγικών προγραμμάτων (πχ τηλεπαιχνιδιών) τα περιφερειακά κανάλια δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα κανάλια εθνικής εμβέλειας, αλλά σε αυτά την ειδοποιό διαφορά κάνουν τα χαρακτηριστικά εκπομπών και δελτίων ειδήσεων που έχουν διαμορφώσει.
Από τις ενημερωτικές εκπομπές και τα δελτία τους αρθρώνεται λόγος, απόψεις και αναλύσεις που διαφοροποιούνται από την «ομογενοποιημένη» πολυφωνία των εδραιωμένων ανταγωνιστών τους.
Τα περιφερειακά κανάλια ποντάρουν στα ενημερωτικά ψύχραιμα χαρακτηριστικά τους τα οποία δείχνουν να βρίσκουν ανταπόκριση σε μερίδα του τηλεοπτικού κοινού η οποία αναζητά προσεγγιστικές οπτικές στην επικαιρότητα και την ειδησεογραφία που από ό,τι φαίνεται δεν διαθέτουν, πιθανόν στο βαθμό που θέλουν, τα «μεγάλα» κανάλια.