Η ανεξάρτητη βουλευτής Πέλλας, κ. Θεοδώρα Τζάκρη, στην τοποθέτησή της στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις», το χαρακτήρισε ως ένα ακόμα φοροεισπρακτικό μέτρο που πλήττει ιδιαίτερα τους ελεύθερους επαγγελματίες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους αγρότες.
Συγκεκριμένα, ανέφερε:
- Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος: Παρότι προβάλλεται ως σημαντική αλλαγή, στην πραγματικότητα έχει αντικατασταθεί από τον «κεφαλικό φόρο» του τεκμαρτού εισοδήματος, επιβαρύνοντας τους ελεύθερους επαγγελματίες με αυξήσεις που φτάνουν από 25% έως 95%, ανάλογα με τα έτη δραστηριότητάς τους.
- Επιδόματα στους συνταξιούχους: Επισήμανε την αντίφαση μεταξύ της χορήγησης 247 εκατομμυρίων ευρώ σε 670.000 συνταξιούχους και της αύξησης της εισφοράς αλληλεγγύης (ΕΑΣ) στον προϋπολογισμό του 2025, η οποία μειώνει τα εισοδήματα των χαμηλοσυνταξιούχων.
- Φιλοδωρήματα εργαζομένων: Ανέφερε ότι η απαλλαγή από ασφαλιστικές εισφορές είναι προσχηματική, αφού τα φιλοδωρήματα φορολογούνται ως εισόδημα.
- Μείωση ΕΝΦΙΑ: Υποστήριξε ότι ευνοεί κυρίως τις ασφαλιστικές εταιρείες μέσω της υποχρεωτικής ασφάλισης ακινήτων, χωρίς ουσιαστικό όφελος για τους πολίτες.
- Μείωση ασφαλιστικών εισφορών: Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι μειώνει τις εισφορές κατά 1%, εις βάρος των κονδυλίων του ΕΟΠΥΥ, ενώ το ΕΣΥ παραμένει υποχρηματοδοτημένο.
Η κ. Τζάκρη έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μη συζήτηση πρότασης νόμου του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία κατατέθηκε τον Μάιο, με τότε πρόεδρο τον Στέφανο Κασσελάκη, και προέβλεπε τη μείωση του φορολογικού συντελεστή στους μισθωτούς. Η πρόταση, εάν υιοθετούνταν, θα εξασφάλιζε στους δημόσιους υπαλλήλους καθαρό ετήσιο όφελος 1,5 μισθού, αποκαθιστώντας μερικώς τον 13ο και 14ο μισθό.
Επιπλέον, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι λειτουργεί ως «ο πιο επιθετικός διαχειριστής ιδιωτικού χρέους», αγνοώντας την ανάγκη για ολιστική ρύθμιση χρεών και ευνοώντας μεγάλες επιχειρήσεις μέσω προγραμμάτων επιβράβευσης. Αναφέρθηκε επίσης στο ανεπαρκές ποσό των 2 εκατομμυρίων ευρώ που δεσμεύτηκε για το κόστος στέγασης από το Ταμείο Ανάκαμψης, συγκρίνοντάς το με το 1 δισ. ευρώ που επένδυσε η Πορτογαλία.
Σχετικά με τους πλειστηριασμούς, κατέθεσε δύο τροπολογίες:
- Επανεισαγωγή της δυνατότητας αναστολής πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας.
- Τροποποίηση του άρθρου 977 του ΚΠολΔ, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στο Δημόσιο έναντι των τραπεζών στα προϊόντα πλειστηριασμών.
Η κ. Τζάκρη πρότεινε επίσης κλιμακωτή φορολόγηση των τραπεζών, με βάση τη δανειοδοτική τους δραστηριότητα, σύμφωνα με το ισπανικό μοντέλο, για να χρηματοδοτηθούν κοινωνικές πολιτικές.
Καταλήγοντας, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «αντικοινωνικό, φορομπηχτικό και αναδιανεμητικό υπέρ των ισχυρών» και δήλωσε ότι το Κίνημα Δημοκρατίας το καταψηφίζει.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία της κ. Τζάκρη:
«Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Η κυβέρνηση, όπως πάντα, φέρνει ένα νομοσχέδιο το οποίο φαινομενικά άπτεται πολλών θεμάτων, αλλά στον πυρήνα του παραμένει φοροεισπρακτικό. Απομειώνοντας, σε βαθμό μη αναστρέψιμο πιθανώς, τον ζωτικό οικονομικό χώρο ελευθεροεπαγγελματιών, μικρομεσαίων και αγροτών και θα ήθελα να σταθώ πάνω στο τι λέει η κυβέρνηση και τι εννοεί ακριβώς πάνω στα φορολογικά μέτρα.
Πρώτα από όλα για την πολυδιαφημισμένη-για έκτη χρονιά– κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Ενός τέλους που απλά υποκαταστάθηκε από τον κεφαλικό φόρο του τεκμαρτού εισοδήματος, ο οποίος έχει και διατηρεί αρνητικό αποτύπωμα για το 90% του μισού εκατομμυρίου ελευθεροεπαγγελματιών και μικρομεσαίων της χώρας.
Οι οποίοι από πέρυσι έχουν υποστεί συνολική επιβάρυνση από 25% έως 95%, ανάλογα με τα έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους. Οπότε, όπως αντιλαμβάνεστε, η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος είναι απλά ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα, καθώς η κυβέρνηση εισπράττει πολύ περισσότερα.
Η ουσία είναι ότι το χαράτσι του τεκμαρτού ήρθε για να μείνει.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης
Μάλλον ζείτε σε άλλη χώρα.
Διότι στην Ελλάδα πράγματι μετά και την νομοθέτηση της πλήρως ψηφιακής πλατφόρμας εισπράξεων και πληρωμών των αυτοαπασχολουμένων και επιτηδευματιών η κοινή γνώμη αντιλαμβάνεται ότι όντως, για το 90% αυτών δεν απομένει φορολογητέο εισόδημα μεγαλύτερο από 10.000 ευρώ. Κι αν μιλάμε για κατηγορίες που δραστηριοποιούνται πάνω από 10 χρόνια οι επιβαρύνσεις έχουν αυξηθεί κατά 17% μεσοσταθμικά και οι όποιες ελαφρύνσεις προκύπτουν για καθαρά εισοδήματα άνω των 15.000 ευρώ, μιλώντας για 12 και πάνω χρόνια λειτουργίας τους.
Άρα έχουμε και μια πρώτη εξήγηση γιατί αυξάνονται τα άμεσα φορολογικά έσοδα του κράτους, καθώς μιλάμε για μεσοσταθμική επιβάρυνση άνω των 1.000 ευρώ το χρόνο επί του 1/3 του οικονομικά ενεργού πληθυσμού της χώρας.
Ας πάμε όμως λιγάκι με αυτό το δεδομένο και σε αυτούς που ολοκλήρωσαν τον εργασιακό τους βίο και λαμβάνουν σύνταξη. Και αναφέρομαι στην επίσης πολυδιαφημισμένη παροχή που αναγράφεται στον προϋπολογισμό των περίπου 247 εκατομμυρίων ευρώ που αντιστοιχούν σε 670.000 συνταξιούχους.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για πυροτέχνημα καθώς το 2023 με μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή 1,9 δις, είχαν δοθεί 350 εκ ευρώ. Και το 2024 όπου εκτοξεύεται το πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,9% του ΑΕΠ, δίνετε 247 εκ ευρώ. Και αυτό εσείς το βαφτίζετε αυξημένη παροχή!
Αντί λοιπόν, έχοντας την δημοσιονομική δυνατότητα, να διορθώσετε τις επιβεβλημένες από τους δανειστές αδικίες που περιέχονταν στον νόμο Κατρούγκαλου, έρχεστε και αυξάνετε την εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων, το λεγόμενο ΕΑΣ, μειώνοντας το έσοδο των χαμηλοσυνταξιούχων και δίνοντας αύξηση σε αυτούς που έχουν σύνταξη ανώτερη των 1400 ευρώ.
Στην πραγματικότητα, με το ένα χέρι δίνετε και με το άλλο χέρι παίρνετε, αναδιανέμοντας ακόμη και τα επιδόματα σε βάρος των χαμηλοσυνταξιούχων. Με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μια ενδεικτική κλίμακα σύνταξης στα 1680 ευρώ, με 3% ΕΑΣ, ο συνταξιούχος αυτός να πληρώνει 50 ευρώ το μήνα και η σύνταξή του θα διαμορφωθεί στα 1722 ευρώ!
Άρα και η τιμαριθμοποίηση και η αύξηση των συντάξεων καταλήγει και πάλι σε κοινωνική αδικία.
Προχωρώ στα άρθρα 5 και 11 όπου ασχολείστε με τα φιλοδωρήματα.
Όπου βάζετε χέρι και σε αυτά που γνωρίζετε ότι στην Ελλάδα αποτελούν μέρος του πραγματικού μισθού των εργαζομένων. Δηλαδή αποκρύπτετε το γεγονός ότι οι 55.000 από τις 280.000 των εργαζομένων που σχετίζονται με τα εισοδήματα από φιλοδωρήματα έχουν μεσοσταθμικά μισθό 466 ευρώ καθώς είναι μερικής απασχόλησης και οι υπόλοιποι 230.000 έχουν διάμεσο μισθό 800 ευρώ.
Άρα το να απαλλάσσετε υποκριτικά από ασφαλιστικές εισφορές τα φιλοδωρήματα δεν έχει κανέναν αντίκτυπο, καθώς τα φορολογείται ως εισόδημα.
Κοινώς βρήκατε τρόπο να αξιοποιήσετε την τεχνολογία, καθώς όλοι πληρώνουν με κάρτες πλέον στην εστίαση, να διευρύνετε την φορολογική βάση σε βάρος πραγματικά βαριά εργαζομένων. Και αυτό είναι το λιγότερο απεχθές!
Πάμε να δούμε λοιπόν και κάτι στο οποίο έχω αναφερθεί ξανά σε αυτή την αίθουσα για την σπουδή σας να δημιουργήσετε πελατεία στις ασφαλιστικές εταιρείες μέσα από την υποχρεωτική ασφάλιση κατοικιών και επαγγελματικών εγκαταστάσεων έναντι φυσικών καταστροφών, όπου δήθεν μειώνετε τον ΕΝΦΙΑ. Οριζόντια.
Προσπερνώντας το ότι μετακυλύετε το κόστος της αστικής ευθύνης για την πολιτική προστασία στους ιδιώτες, ο οριζόντιος χαρακτήρας των μέτρων αδικεί και πάλι τα λαϊκά και μικρομεσαία εισοδήματα. Διότι με το νομοσχέδιο αυτό κέρδος από τον ΕΝΦΙΑ έχουν και πάλι οι πλούσιοι. Και θα φέρω ως παράδειγμα δύο διαμετρικά αντίθετες εισοδηματικά περιοχές.
Για μια κατοικία 140 τμ στην Εκάλη και στις Αχαρνές (που έχει καεί 5 φορές την τελευταία πενταετία) το κόστος ασφάλισης είναι 182 ευρώ. Και στην Εκάλη και στις Αχαρνές το ίδιο ασφάλιστρο, μόνο που ο ΕΝΦΙΑ επί του οποίου κάνετε έκπτωση στην Εκάλη είναι 1330 ευρώ, άρα κέρδος 266 ευρώ και στις Αχαρνές πάλι δίνουν 182 ευρώ, αλλά ο ΕΝΦΙΑ είναι 78,4 ευρώ!
Άρα πάλι το κέρδος πηγαίνει στις γειτονιές των φίλων σας!
Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί
Αναδιανομή κάνετε και μέσω της θεωρητικής μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών προς τον ΕΟΠΠΥ κατά 0,5% δηλαδή κατά μισό τοις εκατόν, εξίσου για εργαζόμενους και εργοδότες. Η οποία μειώνει κατά 1% αθροιστικά τα κονδύλια του ΕΟΠΠΥ, σε μια στιγμή που το ΕΣΥ νοσεί βαρύτατα και δεν βλέπουμε πουθενά στον προϋπολογισμό, που θα συζητήσουμε τις επόμενες μέρες, την αύξηση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού υπέρ του ΕΣΥ. Εκτός αν εννοείτε ενίσχυση του ΕΣΥ τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τα δήθεν δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, τα οποία ουσιαστικά τα προωθείτε στις ιδιωτικές μονάδες υγείας, καθώς εκεί θα διεξάγονται και μάλιστα με διπλάσιο κόστος ανά κλίνη σε σχέση με τις δημόσιες δομές.
Πάμε λοιπόν στους μισθωτούς για να δούμε το πραγματικό όφελος. Εμείς είχαμε προτείνει επί προεδρίας Κασσελάκη την μείωση των φορολογικού συντελεστή των μισθωτών κατά 4,5% και κατά 9,5% αθροιστικά σε βάθος τετραετίας, όπου φτάναμε, ιδιαίτερα για τους πολύπαθους δημοσίους υπαλλήλους να έχουν καθαρό όφελος 1,5 μισθό το χρόνο, αποκαθιστώντας κατά 75% τον 13ο και 14ο μισθό. Επανακαταθέτω λοιπόν εδώ και στα πρακτικά την πρόταση νόμου για την φορολογία που ποτέ η κυβέρνηση σας δεν δέχτηκε να μπει στην αρμόδια Επιτροπή και να συζητηθεί.
Πάμε λοιπόν να δούμε και τα τεχνάσματά σας στο άρθρο 30 όπου αναφέρεσθε στην αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση του μέγιστου προβλήματος του κόστους στέγασης.
Όπου ουσιαστικά συνεχίζετε να χορηγείτε στεγαστικά δάνεια, χωρίς κάποιο σχέδιο ενίσχυσης των νέων οικογενειών. Και βρήκατε από τα 32 δις του σχεδίου ανάκαμψης να δεσμεύσετε μόλις 2 εκ ευρώ.
Την ώρα που η Πορτογαλία, ναι η Πορτογαλία, έχει δεσμεύσει κονδύλια 1 δις ευρώ και μάλιστα με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους για αυτούς που ξεκινούν την ζωή τους.
Και σε όλα αυτά, για να μην μακρυγορώ, και αφού αποδείξαμε ότι όλα αυτά τα φορολογικά μέτρα μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα με την ακρίβεια να συνεχίζει να καλπάζει, έρχεται ο κ. Χατζηδάκης και αντί να φέρει προς ψήφιση κατεπειγόντως ένα σχέδιο ολιστικής ρύθμισης των χρεών ιδιωτών και επαγγελματιών προς το Δημόσιο, τις τράπεζες και τα ασφαλιστικά ταμεία, να εξαγγέλλει πρόγραμμα επιβράβευσης των άμεμπτων κατά την ΑΑΔΕ φορολογουμένων, δηλαδή των μεγάλων επιχειρήσεων και των πλουσίων ιδιωτών. Οι οποίοι απλά δεν νοιάζονται και σε πολλές περιπτώσεις ούτε καν ασχολούνται με το ποσό της φορολογίας τους.
Οι μεν μεγάλες επιχειρήσεις δεν νοιάζονται διόλου γιατί είναι εξ ολοκλήρου έξοδο, οι δε ιδιώτες που δεν είναι μισθωτοί και τρέχουν να κάνουν δήλωση από τον Μάρτιο μήνα, αποτελούν το 1% του πληθυσμού, καθώς το υπόλοιπο 99% των ιδιωτών και των επαγγελματιών υποβάλλουν δηλώσεις από το τέλος Ιουνίου έως το τέλος Αυγούστου.
Όπως και στην Επιτροπή έτσι και στην Ολομέλεια σας χαρακτηρίζω μετά λόγου γνώσεως ως τον πιο μεγάλο servicer, ως το πιο επιθετικό fund διαχείρισης ιδιωτικού χρέους στον πλανήτη.
Είστε μια κυβέρνηση βιομηχανία παραγωγής δυστυχισμένων ανθρώπων!
Που εξαπατήσατε το 2023 τον ελληνικό λαό και σε αυτήν την αίθουσα κατ’ εξακολούθηση κάνετε κατάχρηση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, υπηρετώντας το νεοφιλελεύθερο σχέδιό σας για μια χώρα όπου θα ευημερεί το 10% και θα πένεται το 90%.
Στον αντίποδα λοιπόν της δική σας λογικής κατέθεσα χθες στην Επιτροπή Οικονομικών δύο τροπολογίες. Η πρώτη αφορά στην επαναφορά της αίτησης αναστολής κατά του πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας και στους δύο βαθμούς και η δεύτερη αφορά στην ανακατανομή του εκπλειστηριάσματος υπέρ των χρεών του οφειλέτη στις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία και εις βάρος των τραπεζών. Με απλά λόγια ειδικά η δεύτερη τροπολογία που έπρεπε ήδη να την έχετε νομοθετήσει από την στιγμή που αποχωρήσατε με ζημία από τις συστημικές τράπεζες επαναφέρει το προβάδισμα του δημοσίου έναντι των ιδιωτών στην είσπραξη του προϊόντος των πλειστηριασμών κάτι που προφανώς εσείς δεν μπορείτε να πράξετε γιατί οι τράπεζες παραμένουν οι βασικοί χορηγοί της πολιτικής σας και τα funds που αυτές κατασκεύασαν παραμένουν ο κύριος μοχλός της επιθυμητής από την κυβέρνησή σας φτωχοποίησης των Ελλήνων και της υφαρπαγής ακόμη και της παραμικρής εναπομείνασας περιουσίας τους.
Η δεύτερη αυτή τροπολογία δεν είναι άσχετη και με την παντελή έλλειψη πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης Μητσοτάκη να φορολογήσει τα υπερκέρδη των τραπεζών προκειμένου να χρηματοδοτήσει πραγματικές φοροελαφρύνσεις είτε στους συνταξιούχους, είτε να επιχορηγήσει στεγαστικές πολιτικές είτε οτιδήποτε άλλο. Δεν υπάρχει τέτοια πολιτική βούληση και είναι προφανές ότι ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει να εξοφλεί γραμμάτια στους μεγάλους πολιτικούς χορηγούς του δηλαδή στους τραπεζίτες.
Με προβλεπόμενα κέρδη 3,8 δισ. το 2023 και 4,5 δισ. το 2024, το ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ προτείνει κλιμακωτή φορολόγηση βάσει της δανειοδοτικής δραστηριότητας, ακολουθώντας το ισπανικό μοντέλο.
Προτείνουμε τριετές τέλος 1-7% ως εξής:
– 1% όταν η χορήγηση νέων δανείων είναι διπλάσια της αύξησης του ΑΕΠ
– 4% όταν ισούται με την αύξηση του ΑΕΠ
– 7% σε περίπτωση μείωσης χορήγησης δανείων (αρνητική πιστωτική επέκταση)
Είναι προφανές ότι καταψηφίζουμε αυτό το νομοσχέδιο ως αντικοινωνικό, φορομπηχτικό και αναδιανεμητικό υπέρ των ολίγων και ισχυρών».