Στα έργα και τις πρωτοβουλίες για τη για την θωράκιση της Θεσσαλίας από τα πλημμυρικά φαινόμενα, αλλά και έργα που αφορούν την διαχείρηση των υδάτων αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το δημαρχείο του Κιλελέρ και την διάρκεια της εκδήλωσης για τα έργα ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο σύνολο των έργων που αφορούν τα φράγματα, αλλά και έργα ορεινής υδρονομίας, που βρίσκονται σε εξέλιξη, ένα χρόνο μετά τις πλημμύρες του Ντάνιελ και ανακοίνωσε τη μείωση της τιμής των διοδίων σε σταθμούς της Πελασγίας μέχρι το Κλειδί κατά 17%.
Ο πρωθυπουργός προχώρησε σε μια ανακοίνωση συμβολικού χαρακτήρα, όπως είπε, «η οποία δείχνει πώς αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την ανταποδοτικότητα. Προέκυψε όφελος για το ελληνικό δημόσιο από την αναχρηματοδότηση της σύμβασης παραχώρησης του έργου Μαλιακού – Κλειδί. Επεσαν τα επιτόκια και βρεθήκαμε με όφελος περίπου 16 εκατομμύρια ευρώ».
«Αποφασίσαμε με τον υπουργό Υποδομών να επιστρέψουμε τα χρήματα αυτά στην ελληνική κοινωνία. Έτσι, θα μειώσουμε τα διόδια από Πελασγία μέχρι το Κλειδί περίπου 17% για τα αυτοκίνητα με 2,8 έως 3 ευρώ συνολικό όφελος γι όλη αυτή τη διαδρομή. Θεωρούμε ότι είναι δίκαιο να επιστρέψουμε τα χρήματα στην ελληνική κοινωνία» πρόσθεσε, συμπληρώνοντας πως και όποιος μετακινείται από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα έχει τέτοιο όφελος.
«Η μείωση θα ισχύσει από την 1/10 έως τα τέλη 2025. Νομίζω αποτελεί μια μικρή ένδειξη του πως αντιλαμβανόμαστε την ανταποδοτικότητα – αφορά μετακινήσεις στον πιο πολυσύχναστο δρόμο», είπε χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, μειώσεις στο αντίτιμο των διοδίων που φτάνουν, συνολικά, έως και τα 3 ευρώ για τους χρήστες ΙΧ, προβλέπεται να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2024 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025, ως αποτέλεσμα της αξιοποίησης του ποσού των 15,8 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο όφελος του Δημοσίου από την αναχρηματοδότηση του έργου Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί, που πραγματοποιήθηκε στις 31 Ιουλίου 2024.
«Όπως είχαμε δεσμευτεί δημόσια στο ελληνικό Κοινοβούλιο, για πρώτη φορά, το όφελος που εξασφαλίσαμε για το Δημόσιο εγκρίνοντας την αναχρηματοδότηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, επιστρέφει στην ελληνική κοινωνία μέσω σημαντικής και οριζόντιας μείωσης του κόστους διοδίων στους σταθμούς του αυτοκινητόδρομου, τόσο για τους χρήστες ΙΧ όσο και για τους επαγγελματίες», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Ειδικότερα, η έκπτωση αφορά όλες τις κατηγορίες οχημάτων με διαφοροποίηση μεταξύ ελαφρών (ΕΟ) και βαρέων οχημάτων (ΒΟ) και συγκεκριμένα:
• Έκπτωση (ύψους 17%) για τα ελαφρά οχήματα σε όλες τις διελεύσεις, είτε με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης), είτε με πληρωμή σε λωρίδες με εισπράκτορα (ή αυτόματα μηχανήματα πληρωμής).
• Έκπτωση (ύψους 5%) για τα βαρέα οχήματα, αποκλειστικά για τις διελεύσεις με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης).
Το χρονικό διάστημα εφαρμογής του προγράμματος είναι από 1 Οκτωβρίου 2024 έως και 31 Δεκεμβρίου 2025 (περίοδος 15 μηνών) και αφορά στους σταθμούς διοδίων: Πελασγίας, Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου, Λεπτοκαρυάς και Κλειδιού, καθώς και τα 17 πλευρικά διόδια της περιοχής, με βάση τις εκτιμήσεις των διελεύσεων από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, όπου έχει συνυπολογιστεί και το ενδεχόμενο αποκλίσεων.
Συγκεκριμένα, το όφελος για τους χρήστες ΙΧ από την εφαρμογή του προγράμματος είναι:
• 2,8 ευρώ για το 2024, καθώς η επιβάρυνση της διέλευσης από τους πέντε σταθμούς μειώνεται από 16,5 (σήμερα) σε 13,7 ευρώ, και
• 3 ευρώ για το 2025, από 17,4 σε 14,4 ευρώ.
Όσον αφορά στα βαρέα οχήματα, σημειώνεται πως η έκπτωση ύψους 5% στους χρήστες που διαθέτουν πομποδέκτη προστίθεται στην έκπτωση ύψους 7%, η οποία υφίσταται ήδη από τον παραχωρησιούχο.
Με τη συμφωνία που επετεύχθη ανάμεσα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στον παραχωρησιούχο, η ωφέλεια επιστρέφει με άμεσο τρόπο στην ελληνική κοινωνία, με μείωση του κόστους των μετακινήσεων για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου.
«Πρέπει να θωρακιστεί η Θεσσαλία, ώστε να μην αντιμετωπίσει ποτέ ξανά τέτοια προβλήματα»
Ο πρωθυπουργός σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως «χρειαζόμαστε περισσότερα φράγματα όλων των μεγεθών», για να τονίσει πως «το συνολικό αποτύπωμα των φραγμάτων είναι πολλαπλό».
«Μπορεί να είναι αρδευτικά, υδροηλεκτρικά, και σε μια εποχή που χρειαζόμαστε περισσότερα φράγματα για να διαχειριζόμαστε το ίδιο το ηλεκτρικό δίκτυο αυτά τα έργα έχουν τεράστια σημασία», είπε.
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι αυτά τα έργα είναι πολύ σημαντικά, αλλά και μακράς υλοποίησης για να σημειώσει πως πως «τα έργα αυτά έχουν μια ιδιαιτερότητα. «Πολλές φορές άλλος τα σχεδιάζει, άλλος τα υλοποιεί και άλλος τα εγκαινιάζει. Το λέω αυτό γιατί έχω πλήρη συναίσθηση διότι ότι και εμείς έχουμε εγκαινιάσει έργα που σχεδιάστηκαν από άλλους, αλλά υλοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από εμάς. Αλλά θέλω να κρατήσετε αυτή την συνάντηση ως μια παρακαταθήκη λογοδοσίας του πολιτικού συστήματος, απέναντι στην Θεσσαλία και ως υποχρέωση μας να μην ξαναγίνει τόσο μεγάλη καταστροφή όπως αυτή του Ντάνιελ».
Μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι έχει μεγάλη σημασία ότι πρέπει να θωρακιστεί η Θεσσαλία, ώστε η να μην αντιμετωπίσει ποτέ ξανά τέτοια προβλήματα. Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην διαχείριση των υδάτων, τονίζοντας πως χρειάζονται έργα που θα διασφαλίσουν να μην υπάρξει σπατάλη των υδάτινων πόρων. «Δεν έχουμε το δικαίωμα να σπαταλάμε το νερό. Είναι νερό που χάνεται, σε μια εποχή που ξέρουμε ότι θα έχουμε λιγότερο νερό και θα πρέπει να το προστατεύσουμε», σημείωσε.